De toekomst van elektrisch (met een Nederlandse gamechanger)

Elektrisch rijden is de ‘nieuwigheid’ voorbij, maar hoe ziet de toekomst eruit?

Overig
De trainer met de platte pet is niet meer
Door Arno Kantelberg
Overig
9 dingen waar vrouwen op letten 
Door Arno Kantelberg

De Nederlander voelt zich steeds comfortabeler bij elektrisch rijden en daarom is het totaal aantal elektrische auto’s ook sterk gestegen. Van ruim 145.000 in 2020 naar 216.000 in 2021. Ook wil 25 procent van de Nederlanders binnen nu en vijf jaar overgaan op een stekker. Ten opzichte van 17 procent in 2017.

Natuurlijk is de stijging voor een deel te wijten aan de aanschafsubsidie of wat daarvan over is, maar vlak de gestegen actieradius en meer betaalbare nieuwe modellen niet uit. Tweedehandskopers zijn minder enthousiast. Voor 55 procent is het aanbod nog te laag en de prijs te hoog.

In Nederland zit het in ieder geval goed met de laaddichtheid. We hebben hier de hoogste laaddichtheid van Europa. Al blijft het soms lastig om een beschikbaar laadpunt te vinden. Al zijn daar uiteraard apps voor.

Solid State

Naast het feit dat de huidige batterijen steeds beter worden, is dat waar we in de toekomst de meeste ontwikkelingen gaan zien. Vooral nu nagenoeg alle grote automerken de ouderwetse verbrandingsmotor binnen afzienbare tijd uitfaseren.

De afgelopen jaren hebben autogiganten zoals Toyota, Ford en Volkswagen geprobeerd de tekortkomingen van batterijen die elektrische voertuigen aandrijven te verhelpen door een ​​batterij van de volgende generatie te produceren. Volgens batterij-experts verzamelen veel bedrijven zich rond solid-state batterijen, die geen vloeibare elektrolyten bevatten en sneller kunnen opladen, langer meegaan en minder snel vlam vatten dan de lithium-ionbatterijen die momenteel in gebruik zijn. Autofabrikanten hebben in de tweede helft van het decennium miljoenen geïnvesteerd in het perfectioneren van de technologie.

Maar welke auto’s zijn aanstaande en helpen EV’s naar het volgende niveau? Een kort overzicht voor 2023 met acht elektrische voertuigen waarnaar wij het meest uitkijken.

Lightyear One
Laten we met wat Nederlandse trots beginnen. Een EV met een dak en motorkap die fungeert als zonnepaneel om wat extra kilometers te halen. Daarvoor moet je eerlijk gezegd wel zo ongeveer in de woestijn rijden, wil je er echt gebruik van willen maken. Met een gerichte actieradius van 1.000 kilometer en extreem efficiënte aerodynamica is dit één van de meest interessante releases van komend jaar. Met een prijs van €250.000 is ‘ie niet echt bereikbaar, al moet de Two ‘maar’ €30.000 gaan kosten. Deze komt pas in 2025. De One is meer voor de mensen die al in 2007 een iPhone hadden, maar daarom niet minder indrukwekkend.

Hyundai Ioniq 6
De Ioniq 6 geeft Hyundai de nodige elektrische uitbreiding naast de succesvolle Ioniq 5. We zijn nog niet helemaal uit over de looks, maar Hyundai zegt dat het één van de meest energie-efficiënte EV’s op de markt zal zijn met een superlage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21. Het zou vergelijkbare single- en dual-motor-opstellingen moeten krijgen als de Ioniq 5. Ook zal hij in nauwelijks 20 minuten van 10 naar 80 procent kunnen worden opgeladen.

Fisker Ocean
De Fisker Ocean 2023 is het eerste voertuig van dit geheel nieuwe elektrische autobedrijf. Althans, na de doorstart van het merk dat het zo’n tien jaar geleden al eens probeerde. Het is een ruime en technisch vooruitstrevende SUV met innovatieve functies, waaronder een ronddraaiend infotainmentscherm. De Ocean heeft een actieradius van maximaal 560 kilometer per oplaadbeurt en maakt uitgebreid gebruik van duurzame materialen.

Jeep Avenger
Jeep heeft twee plug-in hybrides op de markt in de Wrangler 4xe en Grand Cherokee 4xe, maar een volledig elektrisch voertuig maakt momenteel geen deel uit van de mix. Dat zal veranderen in 2023, wanneer een onlangs aangekondigde volledig elektrische Jeep SUV wordt verwacht. De Avenger zou bogen op een indrukwekkende bodemvrijheid, verrassend capabele offroad-skills, een hightech interieur en een ultramoderne aandrijflijn met een beoogde actieradius van ongeveer 400 kilometer per lading.

Mercedes EQS SUV
De Mercedes-Benz EQS SUV is een ruime en capabele elektrische auto. Het heeft een hightech interieur met een 56-inch display met drie schermen die zich over de volledige lengte van het dashboard uitstrekken. Er is een bereik van maximaal 560 kilometer en het kan in 31 minuten van 10 naar 100 procent gaan, bij een DC-snellader.

Polestar 3
De Polestar 3 is het derde voertuig van deze volledig elektrische automaker. De Polestar 3 is een SUV met vierwielaandrijving met twee motoren en een batterijpakket dat tot 600 kilometer per oplaadbeurt kan leveren. Nog steeds uitgerust met de nieuwste veiligheidssystemen van Volvo.

Nio ET5
Een compacte vierdeurs die de concurrentie moet aangaan met de Tesla Model 3. De Chinese concurrent is 480 pk sterk en heeft een bereik (met het grootste accupakket) van wel 1.000 kilometer.

Lucid Air Dream
Eindelijk ook in Nederland verkrijgbaar voor €222.000. Prijzig, al moet de volgende editie sterk in prijs dalen. Voor Europa biedt de Lucid Air Dream Edition een actieradius 900 kilometer en een 0-100 tijd in 2,7 seconden. De Air krijgt ook een elektrische architectuur van 924 V voor snellere oplaadtijden.

Overig
De trainer met de platte pet is niet meer
Door Arno Kantelberg
Overig
9 dingen waar vrouwen op letten 
Door Arno Kantelberg