Creatief met stofzuigen
Door Redactie
Entertainment
typhoon
Wat we kunnen leren van Typhoon
Door Arno Kantelberg

Tom Cruise is na 36 jaar weer terug als Captain Pete ‘Maverick’ Mitchell. Ongetwijfeld één van de meest langverwachte films van 2022, die vanaf deze week eindelijk in de bioscopen draait. Na jaren van doodswensen op wolkenkrabbers in Dubai, aan de zijkant van een militair vrachtvliegtuig hangen of heli-stunts langs rotswanden, zit Cruise weer in de cockpit van een straaljager. Val Kilmer is ook terug, met Miles Teller als Goose’s zoon en Jennifer Connelly als nieuwe love interest. En… Highway to the danger zone is terug. Dus Kenny Loggins kan weer wat royalty’s bijschrijven.

Maverick heeft alles wat je wil van een Tom Cruise-film: razendsnelle vliegtuigsequenties, Tom Cruise op een motor parallel aan een straaljager en snelle oneliners die toch minstens een glimlach opleveren. Maverick zoekt als testpiloot nog altijd zijn grenzen op en hij ontwijkt de promoties, waardoor hij niet meer zou kunnen vliegen. Wanneer hij een nieuwe lichting van Top Gun-piloten moet trainen voor een zware speciale missie, ontmoet hij Luitenant Bradley ‘Rooster’ Bradsaw (Miles Teller). De zoon van Mavericks overleden vriend Nick ‘Goose’ Bradshaw.

Maverick gaat een onzekere toekomst tegemoet terwijl hij ook zijn verleden onder ogen moet zien. Naast Cruise, Teller en Connelly, zien we ook onder meer Jon Hamm, Glen Powell, Lewis Pullman, Bashir Salahuddin, Monica Barbaro, Jay Ellis en Ed Harris.

Hoe goed je denkt dat de film ook is, hij is beter

Dat hierboven klinkt wat verheven en standaard. Toegegeven, dat is het ook, maar het verhaal wordt met zoveel ‘hart’ en overgave overgebracht, dat het onweerstaanbaar is. Een missie om een uranium-faciliteit van een vijandig land uit te schakelen wint geen originaliteitsprijs, maar de meer dan 800 uur aan vliegbeelden doen dat wel. Dat land is trouwens niet nader gedefinieerd, want dat zorgt ervoor dat de film in het buitenland makkelijker kan worden verkocht. Het blijft wel Hollywood.

Uitgekiende Balans

Zoals veel historische artefacten uit de jaren tachtig, wordt de oude Top Gun liefdevol herinnerd, alom aanbeden, al was er ook wel wat op aan te merken. Er was nauwelijks een verhaal, de film dreef op de karakters en straaljagers. Het is de makers gelukt, met teamleider Tom Cruise aan het hoofd, om een uitgekiende balans te krijgen. Waarmee hij sommige kenmerken van de eerste film terugvindt en andere met rust laat.

Zo zien we Iceman (Val Kilmer) in een mooie cameo. Maar er is geen Kelly McGillis, die de geliefde van Maverick speelde, en helaas ook geen Meg Ryan als de vrouw van Goose. Nieuw is Penny (Jennifer Connelly), die een bar runt en Maverick meeneemt op een zeiltrip. Een luchtige en ongebruikelijke scène, in die zin dat Pete even in het nadeel is. Op grote hoogte, in een F-18, kan hij alles. Op zee is hij hopeloos verloren.

De nieuwe film is in alle opzichten een verbetering ten opzichte van de oude. Het verhaal is slimmer en pakkender, de dialogen zijn scherper en grappiger, de relaties zijn rijker en de luchtstunts maken je misselijk. In veel shots bevinden de acteurs zich duidelijk in de vliegtuigen, en hoewel ze niet de piloot zijn, worden ze zeker met maag-omdraaiende snelheden rondgeslingerd.

Zorgvuldig gekalibreerd

De voorzichtige romance tussen Pete en Penny is natuurlijk zo voorspelbaar als het maar kan zijn, maar toch best ontroerend omdat er een duidelijke chemie en geschiedenis tussen hen is, en het besef dat ze niet meer de jongste zijn.

Cruise zelf heeft in deze film überhaupt meer menselijkheid en diepgang dan normaal. Wees niet verbaasd als de film hier en daar een Oscar-nominatie krijgt. Maverick is dit keer een verantwoordelijke en berouwvolle volwassene, zonder dat buitenbeentje en risicovolle te verliezen dat hem zo aantrekkelijk maakt als personage. Het resultaat is een zorgvuldig gekalibreerde, maar hartelijke kaskraker die alles doet wat ervan wordt verwacht. En meer.

Dus, wacht niet totdat Top Gun: Maverick door een streamingdienst is opgepikt. Stap in de auto, op je fiets of loop naar de dichtstbijzijnde bioscoop en zie ‘m op het grootste scherm dat je kunt vinden (extra punten voor IMAX). Vanaf 26 mei. Een throwback naar klassieke karakter-gedreven actiefilms en het bewijs dat nostalgie en het doen aan crowdpleasing niet tot opportunisme hoeft te leiden. Dit keer leidde het tot de beste sequel van de laatste tien jaar. Hoe goed je denkt dat de film ook is, hij is beter. #noad

Top Gun: Maverick draait vanaf donderdag 26 mei in de bioscoop

Entertainment
Creatief met stofzuigen