Het Thruxton Circuit opende in 1950 in het Engelse Thruxton. Het is oorspronkelijk gebouwd in 1940 als RAF- en USAF-vliegveld om manschappen te vervoeren voor de landing in Normandië.
Het circuit van 3,75 kilometer wordt vaak het snelste racecircuit van het Verenigd Koninkrijk genoemd. Als zodanig was de naam Thruxton snel gekozen voor een met de hand gebouwde versie van de Bonneville T120 die Triumph voor het eerst debuteerde in 1965. Iets minder dan vier decennia later zou de firma dit naamplaatje nieuw leven inblazen voor de ultieme kijk op een retro-geïnspireerde productie-caféracer: een 900cc-model dat slechts vier jaar in productie bleef, voordat hij in 2016 opnieuw tot leven werd gewekt in zijn sterk bijgewerkte 1.200cc-vorm.
Sinds die tijd is de Thruxton een vast onderdeel van het Triumph-assortiment en krijgt hij bij elk nieuw modeljaar updates. Na ongeveer twintig jaar heeft de Britse motorfietsenfabrikant aangekondigd de stekker uit de geliefde tweewieler te trekken. Maar eerst nog een afscheid in de vorm van de gelimiteerde Triumph Thruxton Final Edition.
De technische basis is die van de Triumph Thruxton RS. Dat wil zeggen een 105 pk sterke, 1.200cc tweecilinder Bonneville-motor – uitgerust met een aantal exclusieve details.
Het meest voor de hand liggende is de lak, een metallic ‘Competition Green’-kleur, bedoeld om de oorsprong van de Thruxton als racemotor te benadrukken. Met gouden accenten op de tank en het staartgedeelte; ook in goud is het merk ‘Thruxton Final Edition’ en het ‘heritage’ Triumph-logo op de tank te zien.
Bovendien wordt elk van deze café-racers in beperkte oplage ook verkocht met een bijbehorend, individueel genummerd certificaat van echtheid, waarop het unieke voertuigidentificatienummer van elk exemplaar staat, samen met de handtekeningen van het ontwerpteam van Thruxton en de CEO van Triumph; Nick Bloor. De fiets is vanaf april 2024 in Nederland te koop voor €21.195.