Ode aan de barokke 90s in Groningen

Gianni Versace, een van de invloedrijkste couturiers van de jaren negentig, wordt door het Groninger Museum geëerd met een grootse tentoonstelling.

PARIS, FRANCE - JULY 01 : Carla Bruni, Naomi Campbell, Gianni Versace, Nadege and Linda Evangelista attend the Versace High Fashion Show at the Ritz Hotel on July 1,1992 in Paris, France. ( Photo by Foc Kan/Wireimage )

Gianni Versace stopte vroegtijdig met school om te kunnen werken in de boetiek van zijn moeder, een kleermaakster met een grote lokale reputatie. Nadat Gianni eerst alleen kleding inkocht voor de boetiek, ging hij zelf ook ontwerpen. Al op jonge leeftijd had hij poppenkleren genaaid; nu bracht hij die ideeën in de praktijk.

In 1973 werd hij door het merk Genny aangesteld als ontwerper. De omzet van het stoffige merk schoot de lucht in en Versace, gestimuleerd door zijn succes, opende een boetiek onder zijn eigen naam in Milaan. Hij verkocht er zowel vrouwen- als mannenkleding; broer Santo behartigde de zakelijke kant; zus Donatella werd ingezet als muze.

De collecties in de jaren tachtig waren weliswaar kleurrijk, maar nog altijd enigszins ingetogen, al zat er vanaf het begin een barokke neiging in Versace’s werk. Hij leende hevig uit de Griekse en Romeinse klassieken, zoals hij ook zijn huizen inrichtte als antieke paleizen.

De glimmende kleuren en almaar barokker worden prints vielen precies goed in de laatste jaren tachtig, waar decadentie gevierd mocht worden. Versace opende boetieken in de grote buitenlandse steden en werd een internationale household name. De omzet van het merk steeg (net als overigens zijn uitgavenpatroon) en Versace werd een statusmerk, populair onder de nouveau riche, vooral ook vanwege de herkenbaarheid.

In de protserige videoclip bij Hypnotize dragen The Notorious B.I.G. en Puff Daddy allebei een glimmend Versace-hemd met markant motief. Tupac Shakur was ook liefhebber.

Gianni Versace zag de meerwaarde voor zijn merk van sterren uit de populaire cultuur. Hij ging samenwerkingen aan met Elton John, met wie hij bevriend raakte, Madonna en andere pophelden, die hij ook gebruikte voor zijn reclamecampagnes (zoals Jon Bon Jovi). 

De supermodellen die Versace in zijn reclamecampagnes gebruikte, trommelde hij ook op voor zijn catwalkshows. De inmiddels beroemde ‘Freedom-show‘ op 7 maart 1991 in Milaan wordt gezien als de officieuze aftrap van de supermodellen-tijd.

Zijn grote trofee kwam later. Via Elton John lukt het hem ook om prinses Diana te kleden. De jurk die Diana draagt op de foto die na haar overlijden de cover van Harper’s Bazaar siert (‘Tribute to a princess’), is te zien in het Groninger Museum.

Die jurk is geleend van het Metropolitan Museum of Art. Vandaar dat de jurk achter glas hangt, een voorwaarde van het Newyorkse museum.

Het andere pièce de résistance in Groningen is ook afkomstig van het Metropolitan Museum. Het is de zwarte avondjapon met gouden veiligheidsspelden die Liz Hurley in 1994 droeg, aan de arm van toenmalig verloofde Hugh Grant.

Actor Hugh Grant, star of 'Four Weddings and a Funeral', arrives for the charity premiere of the film with his girlfriend, actress Elizabeth Hurley, at the Odeon Cinema in London's Leicester Square. Miss Hurley wears a revealing Versace evening dress. *27/4/99 Hollywood superstar Julia Roberts jetted into Britain to the premiere of her latest movie, Notting Hill, but was upstaged by co-star Hugh Grant's girlfriend Liz Hurley and her dazzling dress. Model Hurley, the face of Estee Lauder, repeated the same trick she pulled off five years ago for the launch of Four Weddings And A Funeral when she wore a stunning Versace frock. For Notting Hill, the follow up to Four Weddings, she turned heads in a sheer and shimmering backless outfit, which was split from ankle to thigh and was again Versace. (Photo by Michael Stephens - PA Images/PA Images via Getty Images)

Hugh Grant was de coming man van de Britse cinema met zijn rol in Four Weddings and a Funeral. Bij de première in Londen werd hij vergezeld door de nog relatief onbekende Liz Hurley. De jurk maakte van Hurley een instant celebrity – de transformatieve kracht van knappe kleding.

Ook deze jurk hangt in Groningen achter glas. Het is een van de in totaal 148 looks die zijn verzameld door de Duitse curatoren Karl von der Ahé en Saskia Lubnow. In totaal verzamelden zij zo’n zeshonderd stukken, waaronder ook veel bonte bloezen – er is een hele wand mee behangen. Naast de outfits en accessoires, zijn er ook tekeningen te zien, interieurdesigns en opnames van shows. De objecten in de tentoonstelling zijn originele stukken afkomstig uit particuliere verzamelingen.

De even beroemde als blote chiffon-jurk die Jennifer Lopez in 2000 naar de Grammy Awards droeg, was ook van het merk Versace.

De kleding in de tentoonstelling is niet ouder dan 1997, het jaar waarin Gianni Versace werd vermoord voor zijn villa in Miami. De dader, seriemoordenaar Andre Cunanan, legde vervolgens de hand aan zichzelf. Het betekende voor de mode en de populaire cultuur het einde van de decadente jaren negentig.

De tentoonstelling Gianni Versace Retrospective is tot en met 7 mei 2023 te zien in Groningen.

Bij de tentoonstelling verschijnt op 7 december ook een fotoboek onder dezelfde titel, Gianni Versace Retrospective – €39,95