De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) houdt zich bezig met hoeveel jij uitgeeft aan je uiterlijk en aan welke producten. Met behulp van marktonderzoeksbureau NielsenIQ hebben ze de consumentenomzet van producten voor de persoonlijke verzorging in 2022 in kaart gebracht.
In dat jaar was te merken dat de coronamaatregelen voorbij waren en we weer terug naar het normale leven en de daarbij horende verzorgingsrituelen gingen.
Bij weer naar het werk gaan, sporten, stappen en een reisje maken; horen frisse haren, deodorant en een lekkere geur. Vinden niet alleen wij, maar jij ook. De door NielsenIQ geregistreerde totale consumptieve bestedingen van producten voor de persoonlijke verzorging in het Nederlandse supermarkt-, drogisterij- en parfumeriekanaal in 2022 bedroeg bijna €2,8 miljard; dat houdt in dat jij ongeveer €176 hebt uitgegeven aan jezelf vorig jaar. Hoe dat in 2021 was, lees je hier.
Trend: Je houdt het weer fris
Bij deodorant is het post corona-effect merkbaar. Na een lichte groei in 2021 is in 2022 de markt volledig hersteld. Uiteraard speelde ook de mooie zomer een belangrijke rol in de verkoop van deodorant. Voor mannen is geur de belangrijkste factor bij het uitkiezen van een deodorant, bij vrouwen is dat efficiëntie.
Trend: De stenen winkel is weer in trek
In 2022 zie je duidelijk de behoefte van de consument om weer naar winkels te gaan om producten te bekijken en te proberen. De omzet in de parfumerie heeft hierdoor een duidelijke groei doorgemaakt van meer dan 40 procent. Dit komt natuurlijk ook omdat tijdens corona deze winkels een tijd gesloten waren. Opmerkelijk: Online blijft belangrijk, maar na de enorme groei van de afgelopen jaren staat de markt daar behoorlijk onder druk.
Trend: Geuren doen het weer goed
Geuren zijn de grootste omzetmakers, met €568 miljoen, een stijging van 14,5 procent. Voor het overgrote deel worden geuren weer in de parfumerie gekocht.
Trend: Je gaat minder in bad
De verkopen van bad- en doucheproducten dalen licht. We gaan dus minder in bad. En gebruiken minder doucheproducten – wellicht een link met korter douchen in verband met de gestegen energieprijzen. Als je minder lang onder de douche staat gebruik je ook minder van een doucheproduct.
Trend: Je scheert je minder
De markt voor scheerproducten, dus scheerschuim en -gel, kan ook in 2022 geen groei realiseren. Dat is volgens NielssenIQ toe te schrijven aan drie factoren: Baarden blijven in de mode. Elektrische scheerapparaten waar je weinig tot geen producten bij nodig hebt zijn een groeiende trend. En de producten die op de markt zijn blijken heel geconcentreerd, waardoor je er minder van nodig hebt. In totaal is er €371 miljoen uitgegeven – inclusief mesjes en scheerpreparaten.
Trend: Zwarte vrijdag pakt door
Bizar: Black Friday was ook in 2022 het belangrijkste aankoopmoment van het jaar. Het lijkt erop dat veel mensen dit gebruiken om al voor de feestdagen in te slaan of hun voorraadkast aan te vullen.
Trend: We geven weer cadeaus
Geschenkverpakkingen hebben, na een enorme daling in 2021, nu weer een herstel laten zien. Er wordt in de winkel gezocht naar een leuk cadeau om iemand bijvoorbeeld voor een verjaardag of met Sinterklaas of Kerst te verrassen. December 2022 was dan ook een goede maand voor de parfumerie.