3 veel voorkomende voedingsmythes ontkracht

Je wordt er mee doodgegooid: theorieën over voeding die totaal geen hout snijden. Meestal gebaseerd op broscience of onderzoeken die doorspekt zijn met belangenverstrengeling.

Ontbijt belangrijkste maaltijd van de dag

Tussen alle onzin doen we een hoopvolle poging om je op de hoogte te brengen (of houden) van informatie over sport en voeding die wél is gebaseerd op gefundeerd onderzoek. Zo ontkrachten we in dit artikel drie veel voorkomende voedingsmythes.

Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

De dag starten met voldoende energie door een stevig ontbijt te eten klinkt logisch, maar er zijn maar weinig onderzoeken die claimen dat het ontbijt daadwerkelijk de belangrijkste maaltijd van de dag is.

Zo kun je uit dit onderzoek concluderen dat het wel of niet nuttigen van een ontbijt niks anders doet voor je metabolisme en energievoorziening dan elke andere maaltijd. Ontbijten voorziet je dus – net als elke andere maaltijd – van de nodige voedingswaarden. Punt.

Wel of niet ontbijten is dus vooral een persoonlijke voorkeur. Het kan je enerzijds helpen om op een makkelijke manier voldoende voeding binnen te krijgen en anders kan het overslaan van het ontbijt een makkelijke manier zijn om in een negatieve energiebalans te komen wanneer je in een afvalproces zit. Hipsters noemen deze persoonlijke keuze fasten.

Koken heeft invloed op de voedingswaarden van groente

Deze claim is deels waar: tijdens het bereiden van groenten kunnen voedingswaarden verloren gaan. De impact op de voedingswaarden verschilt daarentegen sterk per bereidingswijze, type groente en het soort nutriënten. Het is dus lastig om één conclusie te trekken.

Wel lijken onderzoekers het eens te zijn dat het stomen van groente nèt iets minder schade aanricht dan koken, hoewel de marge minimaal is. Ook heeft de hitte invloed op de kwaliteit van de groente, evenals de bereidingsduur en de hoeveelheid water waarin je de groente laat koken.

Kook dus kort in niet al teveel water en zorg bovenal dat je voldoende groente en fruit per dag eet, dan zit je sowieso goed.

Een detox heeft gezondheidsvoordelen en kan helpen bij het afvallen

Een detox is gebaseerd op het idee dat de nieren en lever hulp nodig hebben bij het reinigingsproces. Complete onzin. Ook wordt een detox ingezet om snel af te vallen. Effectief? Ja: wie extreem weinig eet, valt extreem snel af. Duurzaam? Absoluut niet.

Detoxen is het slechtste en meest zinloze dieet dat je kunt kiezen. Kies liever voor een duurzame aanpak. Nog niet overtuigd? Dit wetenschappelijke artikel vertelt je alle onzin over detoxen.