De rauwe voetbalfotografie-kunst van Louis Bever

De in Manchester gevestigde fotograaf haalt zijn inspiratie onder anderen uit Picasso en Van Gogh. In zijn fotoserie Flat 92 vinden we zijn (h)eerlijke voetbalfoto’s.

Grote kans dat je nog nooit van Louis Bever gehoord hebt. Maar wellicht komt daar snel verandering in. Hij werkte inmiddels al voor grote merken zoals Ralph Lauren, Wrangler, Eastpak, Doc Martens, Nike, FILA, Puma, Umbro en Manchester United. Louis werd geboren in Duitsland. Zijn vader zat in het leger en zodoende verhuisde het gezin veel. Zo woonden de Bevers in Duitsland, Italië, Noord-Ierland, Frankrijk en uiteindelijk weer in Engeland.

Louis Bever

Louis kreeg op vijftienjarige leeftijd een camera van zijn opa en schoot veel plaatjes van zijn jeugd, vooral in de militaire omgeving waarin het gezin Bever bivakkeerde. Later studeerde Louis rechten aan de Universiteit van Liverpool en behaalde zijn rechtendiploma en een masterdiploma in fotografie aan de Manchester School of Art.

“Terwijl ik rechten studeerde in Liverpool, besloot ik fotoshoots te organiseren en vooral ook persoonlijke series te maken. Dit hielp mij om te ontspannen van de hele juridische wereld waarin ik zat. Aan de Manchester School of Art kon ik mij echt verdiepen in het ontwikkelen en scannen van mijn eigen werk. Iets dat volgens mij het belangrijkste onderdeel is van mijn proces als fotograaf.”

Louis besloot zijn liefde voor beeldende kunst en voetbal te combineren. Dit leidde tot het project Flat 92. Hiervoor haalde hij inspiratie uit kunstwerken zoals Picasso’s ‘Femme Debout’ (1946), Nicolae Tonitza’s ‘Girl Head’ (1900) en Vincent Van Goghs ‘La Mousmé’ (1888). De rauwe fotoserie werd in zijn geheel geschoten in Louis’ flat in het Londense Dalston.

“Ik begin met een schilderij of een vintage voetbalshirt en in samenwerking met vrienden of straatmodellen, construeer ik heel zorgvuldig een nieuw beeld. Mijn werk is eenvoudig, poëtisch en speels. Ik hou ook van een beetje provocatie. Dus koppel ik vaak rivaliserende clubs aan elkaar en speel zodoende met de emoties van fans.” Het werk van Louis – en zijn kijk en visie – leveren romantische beelden op en vooral ook rauwe authenticiteit. We gaan hem vanaf nu op de voet volgen!

Meer informatie vind je hier en hier