The Great Outdoors – Volvo’s hit krijgt Cross Country-uitvoering

Een Zweed van bescheiden formaat die niet bang is van wat sneeuw en modder.

Een Zweed van bescheiden formaat die niet bang is van wat sneeuw en modder. ModMod reisde af naar Zweeds Lapland voor de wereldpremière van de Volvo EX30 Cross Country.

Het lijkt erop dat steeds meer automerken inzien dat elektrische voertuigen aantrekkelijker zijn als ze de looks hebben van meer dan een zielloos techproduct. Volvo volgt deze lijn, zonder zijn erfgoed met het badwater weg te gooien. 

Je ziet het in de nieuwe EX90, de aanstaande ES90 en nu ook met de Volvo EX30 Cross Country. De kleine SUV is, kort door de bocht, een steviger broertje van één van onze favoriete elektrische auto’s: de EX30. Veelgeprezen en een groot onderdeel van Volvo’s succes in Nederland. Niet eerder verkocht het Zweedse merk vorig jaar zoveel auto’s. Wereldwijd én in Nederland. Volvo is het op een na populairste merk in ons land. De EX30 was zelfs de op twee na populairste nieuwe auto van Nederland.

Volvo lanceerde de EX30 Cross Country eerder dit jaar in het noorden van Zweden, ModMod was erbij, net onder de poolcirkel. Voor de wereldpremière van de nieuwe Cross Country was een gewone showroom niet genoeg. Ze namen ons mee naar hun natuurlijke habitat: het Zweedse achterland. Dus denk: thermische basislagen, dikke sokken, wandelschoenen, handschoenen en af en toe een onhandige sneeuwschoen. Al lag dat laatste misschien ook aan ons en de manier waarop we ze onder onze schoenen bevestigden.

Rugged

Een kleine auto voor grote avonturen? Een echte auto voor the great outdoors of slimme marketing op vier wielen?

De Volvo EX30 Cross Country is het eerste elektrische voertuig van het merk dat een Cross Country-badge verdient. In Nederland is de auto verkrijgbaar vanaf €52.995. Hij bouwt voort op de bestaande EX30 door extra elementen toe te voegen, zoals een stoerdere bumper en bredere wielkasten om de natuur ‘aan te kunnen’. Het is geen hardcore 4×4, maar hij helpt je volgens Volvo om ‘de natuur te betreden op de voorwaarden van de natuur, in plaats van deze te veroveren’.

Concreet krijg je dan 19 millimeter meer bodemvrijheid waardoor dit nu een totaal is van 190mm. Maar ook grotere banden (all-terrain banden zijn optioneel) en het chassis is afgesteld om beter te reageren op heuvels en dalen. En uiteraard beschikt het over all wheel drive.

In tegenstelling tot hun tegenhangers met verbrandingsmotor zijn elektrische SUV’s doorgaans lager. De reden hiervoor is om de aerodynamica te verbeteren en het bereik te maximaliseren. Extra hoogte betekent meer luchtweerstand, wat op zijn beurt de efficiëntie vermindert – iets dat van cruciaal belang is voor elektrische voertuigen. 

Toch hoef je voor die extra millimeters weinig in te leveren, zo’n 25 kilometer minder bereik dan de reguliere EX30 en 0,1 seconde langzamer naar de 100 km/u. Daar is mee te leven als je kijkt naar de indrukwekkende specs van de EV. Met 422 pk (0-100 in 3,7 seconden), een maximaal bereik van 427 kilometer en snellaadmogelijkheden voor de 69 kWh-batterij. Van 10 tot 80 procent vol kost je maar 28 minuten. En in 10 minuten heb je er al 100 kilometer bij.

Kebnekaise

Volvo maakt deze Cross Country-uitvoeringen al sinds eind jaren 90. Dat waren in het begin feitelijk stationwagons met een verhoogde rijhoogte en een meer rugged styling. Na de onthulling staan ​​we op een bevroren meer met Katharina Sachs, Senior Exterior Designer en de creatieve geest achter de EX30. Ze wijst ons op een aantal design accenten van de Cross Country: zo wordt de blanco grille gebruikt voor een kaartafbeelding, een gestileerde weergave van de topografie van het Arctische Zweedse Kebnekaise-gebergte. Ook zijn de matte grijze voor- en achterbumpers aangepast, heeft ‘ie wielkastverbreders in dezelfde kleur en is er Cross Country-branding in carrosseriepanelen zoals de achterbumper en C-stijl gehamerd. En die kleine dakmand? Dat is een optionele accessoire.

Uiteraard hoef je niet in Zweeds Lapland te wonen om de Volvo te waarderen. Al doet hij het bijzonder goed. Glijdend over een parcours dat is uitgehouwen op een bevroren meer bij het Zweedse Luleå is de EX30 wendbaar en kan hij niet wachten om zijwaarts te worden geslingerd, mits je Volvo’s geroemde veiligheidssystemen tempert. 

Dat is nodig, want het elektronische stabiliteitscontrolesysteem van de EX30 Cross Country is erg behendig. De auto laten misdragen, zelfs op ijs, is hard werken. Buiten het ijs hebben we ‘m maar kort kunnen proberen, maar dat zal ongetwijfeld meer dan goed zitten als we de ervaren autopers mogen geloven.

De Volvo EX30 Cross Country verdedigt zijn Cross Country-badge dus met eer. Het is meer dan pure marketing en met indrukwekkende offroad-capaciteiten voor een auto in zijn klasse. Een compact, elektrisch en avontuurlijke Zweed, met een Scandinavisch minimalisme en een ingetogen stijl die overtuigen.

De Volvo EX30 Cross Country is er in Nederland vanaf €52.995.