De oudere generatie moppert vaak over de obsessie van jongeren met hun telefoon. Vroeger speelden kinderen buiten, tegenwoordig liggen ze hele middagen op de bank te scrollen, dat is een beetje het idee. ‘Ga buiten spelen, vrienden maken.’
Maar daarmee onderschatten we de rol die bijvoorbeeld communicatie apps spelen bij het onderhouden van vriendschappen. Bijna de helft van de Nederlanders is ervan overtuigd dat het contact met vrienden verloren zou zijn gegaan zonder social platforms en communicatie apps, zo blijkt uit onderzoek. En vergis je niet; dat wordt niet alleen zo ervaren door jongeren.
“Vriendschappen zijn heel belangrijk”, vertelt Natascha Chamuleau, general manager Snapchat Benelux. “Voor onze mentale gezondheid, om ons zelfverzekerder te voelen en om ons een beter mens te maken. Technologie biedt uitkomst om met elkaar in contact te blijven, waar je ook bent. Want laten we eerlijk zijn, wat is er leuker dan samen tijd door te brengen met de mensen die je liefhebt?”
Niets zo eenzaam als een mens zonder vrienden
Nederlanders hebben gemiddeld drie beste vrienden en vijf goede vrienden. Dat roept de vraag op: bestaat er eigenlijk zoiets als een ideaal aantal vrienden? Als je zelf gaat rekenen, tot welk aantal kom jij? We verkiezen in ieder geval een kleine groep goede vrienden, boven een grote groep kennissen of slechts één beste vriend.
Ook waarderen we de kwaliteit van de vriendschappen die we hebben. Ze winnen het soms zelfs van ons liefdesleven: een op de drie jongvolwassenen (tot dertig jaar) vindt het hebben van goede vrienden namelijk belangrijker dan een relatie. Toch kan het altijd beter, vinden we als Nederlanders. Door vaker bij elkaar in te checken en meer diepgaande gesprekken te voeren over hoe we ons voelen, wat ons bezighoudt en wat er in ons leven gebeurt.
Snapchat is het platform waar vrienden centraal staan. Ooit opgericht als tegenreactie op de populariteitswedstrijd en de jacht op likes en comments. Een plek waar je juist je echte zelf kunt zijn. En dat zie je ook terug in het onderzoek. Mensen die veelvuldig gebruikmaken van Snapchat scoren de kwaliteit van hun vriendschappen hoger dan de Nederlanders die dat niet doen. Door je hoogte- én dieptepunten met elkaar te delen, en niet alleen het perfecte plaatje, komen we dichter bij elkaar.
Iedere generatie een eigen communicatiestijl
Grappig om te zien is dat de manier waarop we met elkaar communiceren, per generatie verschilt. Zo zoeken GenX’ers online de meeste diepgang op. GenZ’ers zijn dol op memes en gifs en 45+’ers op vrienden feliciteren. Het online equivalent van het sturen van een verjaardagskaart. Millennials zijn het minst happig op het gebruik van emoji’s, en geven de voorkeur aan het delen van foto’s. Misschien niet verrassend kiezen Boomers meer dan wie dan ook voor tekstberichten.
Over het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van communicatie app Snapchat uitgevoerd door PanelWizard onder ruim duizend Nederlanders (16 t/m 65 jaar), representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding, regio en generatie.