De ‘opvolger’ van de VW Golf is luchtwaardig

Elektrische auto’s? Dat is alweer oud nieuws voor de concept-afdelingen van automerken. Van Hyundai en Suzuki tot Rolls-Royce wordt er gewerkt aan het volgende tijdperk: de vliegende auto. Ook Volkswagen doet een gooi met dit nieuwe concept: de V.MO. Testvluchten beginnen al over een paar maanden.

Hoog tijd, want we wachten er al op sinds we de originele Blade Runner zagen. Het gaat hier om zogenaamde eVTOL-concepten. In tegenstelling tot modellen met vaste vleugels, is het vermogen om te landen en op te stijgen zonder dat er een grote landingsbaan nodig is, een essentieel kenmerk voor de toekomst van de vliegende automobiel.

Volkswagen teaset wat ze in petto hebben voor stedelijke mobiliteit: het V.MO Concept. Als je al eerder met drones hebt gespeeld, dan moet het silhouet van dit concept je bekend voorkomen. De V.MO kiest echter voor acht rotoren en twee propellers voor de voortstuwing. De eenheden die zijn aangewezen voor de verticale lift zijn gerangschikt in een rij van vier die de voor- en achtervleugels kruisen.

Bovendien lijkt het door het gebruik van landingsskids op een quadcopter, maar dan een enorme. Volkswagen: “Na intensief onderzoek, conceptueel werk en ontwikkeling heeft het projectteam nu zijn eerste model ontwikkeld – de V.MO.”

Het doel is om autonome vluchten mainstream te maken voor forenzen en degenen die zich een eVTOL kunnen veroorloven. Het blijft niet met een concept om van te watertanden, want Volkswagen is van plan om over een paar maanden al met testvluchten te beginnen. Dit is dus niet iets dat jarenlang toekomstmuziek blijft of gewoon verdwijnt.

Voor nu kijken ze naar een capaciteit van vier passagiers samen met hun bagage. Inmiddels zou het bereik op een volledige lading ongeveer 200 kilometer zijn.

Genoeg dus voor woon-werk-verkeer of een bescheiden uitstap richting België of Duitsland. Volkswagen voegt zelf toe: “Het concept van ons prototype is gebaseerd op een autopilot-oplossing, het uitgangspunt is dat iedereen het vliegtuig veilig kan besturen zonder vliegbrevet en natuurlijk bieden we ook een handmatige vliegmodus aan. We ontwikkelen ook krachtige batterijen met extreem korte oplaadtijden en minimale benodigde ruimte voor opstijgen en landen.”