Eens waren de Verenigde Staten een serieuze speler in de horlogewereld. Hamilton – nu Zwitsers – en Bulova om er twee te noemen. Nu zijn er weer een aantal Amerikaanse merken als Martenero en Shinola, maar de Weiss Watch Company doet het op een unieke manier.
Als één van de weinigen produceren ze hun eigen kasten, wijzerplaten, pakkingen en zelfs eigen saffierglas in hun hometown Los Angeles. De onderdelen voor het uurwerk komen wel uit Zwitserland, die Weiss en collega’s in LA assembleren. Dat is aan Cameron Weiss toevertrouwd, want voordat hij zijn eigen merk opzette was hij werkzaam bij Audemars Piguet en Vacheron Constantin.
De keuze is simpel. De Standard Issue Field Watch is vooralsnog hun enige model en kost €1.300. Dit kan oplopen tot zo’n €1.500 voor speciale edities of andere opties.
Field Watch
Maar geef €1.300 uit en je hebt een Field Watch met witte, beige, zwarte of blauwe wijzerplaat en een canvas of lederen band. Niet slecht, zeker als je weet dat Weiss de uurwerken nog grotendeels zelf en op bestelling voor je in elkaar zet. De eerste maanden van het bedrijf gebeurde dit in zijn keuken, nu is de operatie verhuisd naar een hippe industriële ruimte in LA’s Art District.
Het uiterlijk van het horloge is een mooie combinatie van stoer en verfijnd. Een vintage look met een militaire inslag. Niet te groot met een diameter van 42mm en een secondewijzer op ‘negen uur’ voor net even een aparter uiterlijk. Het uurwerk is niets schokkends als je technische kennis verder gaat dan het verschil weten tussen quartz en mechanisch, toch is het een goed werkpaard. Robuust en zichtbaar mooi afgewerkt. Met inmiddels ook de keuze uit een meer bescheiden 38mm optie.
Een hoge kwaliteit, no-nonsense en een ingetogen Amerikaanse coolness. Een bescheiden begin, waar een horlogetraditie weer definitief naar de VS terugkeert. We vroegen Cameron ook direct even wat over Weiss en z’n plannen.
Q&A
De horloges ogen klassiek en hebben een no-nonsense look, wat wil je met Weiss uitstralen?
“Juist die ingetogen Amerikaanse coolness met een militaire inslag en een knipoog naar de luchtvaartindustrie waar de omgeving van LA bekend om staat.”
Een surfende Angeleno in de horlogebusiness, niet meteen een combi die je verwacht.
“Haha, niet als je weet dat ik voor mijn eindexamen geen horloge vroeg, maar $500 aan gereedschap om horloges te onderhouden. Een opleiding in Zwitserland volgde snel, waarna ik ben gaan werken bij Vacheron Constantin en Audemars Piguet. Daarna wilde ik het zelf gaan doen.”
Een Amerikaans horloge, maar Zwitserse varianten zijn toch ook prima?
“Klopt, maar de VS was ooit een serieuze speler in de horlogewereld. Hamilton en Bulova om er twee te noemen. Nu zijn er weer een aantal Amerikaanse merken, maar wij doen het met de Weiss Watch Company op een unieke manier.”
Vertel.
“Als één van de weinigen produceerden we al onze eigen kasten, wijzerplaten, pakkingen en zelfs eigen saffierglas Allemaal in of rond onze hometown Los Angeles. Eerst gebruikten we Zwitserse ETA-uurwerken, nu is daar een eigen Amerikaans caliber voor in de plaats gekomen.”