Americana – de evolutie van een icoon

Van de slagvelden van de Tweede Wereldoorlog naar de woestenij van de Rubicon Trail in het Amerikaanse Lake Tahoe.

Er is bijna geen enkel merk dat zo is verstrengeld met de VS als Jeep. Een klein driftig stuiterend legervoertuig dat uitgroeide tot een levende legende. De Jeep Wrangler is inmiddels weer vernieuwd, maar eerst een kleine geschiedenisles.

Een mineraalwater bestel je als een Spa Blauw of een Spa Rood. Als je iets online opzoekt is het Googlen. En als de leek een 4×4 omschrijft is het negen van de tien keer ‘een Jeep’. ‘Waar sta je geparkeerd? Oh, achter die Jeep.’ Eh nee, dat was een Land Rover. Zo’n eerste associatie is het beste eerbetoon dat je als merk kunt krijgen.

Het begon allemaal met één van de meest herkenbare symbolen van de Tweede Wereldoorlog: de felle olijfgroene Willys Jeep. Klein en compact, en zonder moeite in elk gebied te droppen. Zijn veelzijdigheid maakte hem een manusje van alles met meer dan vijftig officiële functies. Van gevechtsvoertuig tot ambulance, of gewoon pronken met het Amerikaanse kunnen.

Zoals tijdens de bevrijding van Parijs. Een Jeep vol Amerikaanse soldaten reed trede voor trede het metrostation Opera in. Even later klom hij weer moeiteloos naar boven en de net bevrijdde Parijzenaars – afgestompt na jaren van bezetting – keken vol verbazing naar het groene gevaarte.

El Alamein

Een serieuzere gevechtsactie was er van een Britse majoor tijdens het offensief in Noord-Afrika. Het doel: een vliegveld, honderd kilometer van het Egyptische El Alamein. Het materiaal: 75 man en 18 Jeeps. Elke Jeep was bewapend met vier machinegeweren en in staat om duizend kogels per minuut af te vuren. In wigformatie stormde de eenheid richting het vliegveld, racete er dwars doorheen en schoot elk stuk Duits materieel aan flarden. Een journalist merkte na W.O. II op dat de groene Jeep ‘zo trouw was als een hond, zo sterk als een ezel en zo behendig als een geit’.

Vandaag de dag zijn de werkdagen van de Jeep nog steeds niet over. Organisaties als de VN hebben hem in z’n verschillende gedaantes in het wit gestoken. Toch is de oorlogsheld van vroeger nu vooral favoriet bij de burger. De Willys Jeep ging via verschillende gedaantes in 1987 over in de Jeep Wrangler. Eén die we vandaag nog steeds op de weg zien en een evolutie is van de oer-Jeep. Hij won tal van prijzen en bekleedt de vierde plek in de top 20 meest iconische auto’s.

Aan de andere kant kwam het Amerikaanse merk begin jaren ’60 met de Wagoneer, de eerste echte luxueuze SUV. Je weet wel, die imposante auto met reusachtige houten platen aan weerszijden. Een voorloper die de ruim 40 jaar erna almaar belangrijker werd. Ruimte voor minimaal vijf personen, genoeg opbergruimte en luxe. Later kwam daar ook de bekende Jeep Cherokee bij, een auto die inmiddels alweer 44 jaar bestaat. Een die ook wel wordt gezien als de mal voor de moderne SUV en kreeg daarna ook veel imitators.

Willys

Van de stranden van Normandië tot aan de parkeerplaatsen in het Amerikaanse Mid-West en overigens ook gewoon hier in de Randstad en ver daarbuiten. De Jeep is aanwezig in z’n talloze vormen. Met, niet te vergeten, een zekere mate van luxe die we tegenwoordig zijn gewend. De nieuwe Wrangler en Cherokee hebben een overduidelijke en moderne aanwezigheid zonder die typische Jeep-lijnen en zevenslotsgrille te verliezen. Vanbinnen is het overigens hetzelfde verhaal. Luxe afgewerkt met aluminium en leer, met nog een paar stukjes hard aanvoelend kunststof. Sinds de Fiat Group het merk onder handen heeft genomen, merken we al jaren dat het interieur goede stappen heeft gemaakt.

Met onlangs nog de compleet nieuwe Wrangler. Een directe afstammeling van de Willys Jeep met nog steeds dezelfde designelementen als de eerste uit 1987. De grille, ronde koplampen, verticale voorruit en de bekende hoekige vormen zijn generatie op generatie behouden gebleven.

De nieuwste generatie is daarom meer een evolutie dan een revolutie geworden. Wat breder, met grotere ramen en hij is aerodynamischer geworden.

Hybrid

Jeep brengt zijn complete line-up de 21ste eeuw binnen met een hybride-uitvoering. De 4Xe toevoeging is er nu ook voor de Wrangler. Wij reden de ultieme offroad Rubicon-versie. Naast 32-inch Mud Terrain-banden, een differentieel blokkeringssysteem en andere hulpsystemen, vinkt ‘ie alles af om een echte terreinauto te zijn. De combinatie van de elektromotor en benzinemotor geeft 380 pk en een aardige 637 Nm aan koppel. Indrukwekkend bij een gewicht van 2.409 kilogram.

Op de weg heb je de keuze uit drie rijmodi: hybride, die zoveel mogelijk elektrisch vermogen gebruikt terwijl de motor wordt gebruikt; e-save, die de batterij zoveel mogelijk oplaadt en volledig elektrisch, waarbij de Wrangler een effectief bereik heeft van ongeveer 40 elektrische kilometers. Natuurlijk is de hybride toevoeging een manier om de Wrangler enigszins bereikbaar te houden voor de Europese wegen en het is Jeep gelukt om het off-road DNA in ere te houden. Zuinig en stil als het moet, maar hij trekt je ook nog steeds uit elke modderige of zanderige ondergrond. Gemakkelijk. Vanaf €90.200.

In de wereld van SUV’s heb je giganten die eruitzien alsof ze wat kunnen, maar in werkelijkheid niet veel verder komen dan het rijden over een kiezelweg. En dan heb je de nieuwe Wrangler, die wél echt iets klaarspeelt. Meer dan 80 jaar aan off-road erfgoed, gebundeld in een robuust pakket. Een auto die zich na al die jaren nog net zo thuis voelt in de woestijn, de metrotrappen voor de Parijse Opera of er pal voor als ‘ie iemand dropt bij een rode loper.