Waarom B zeggen in de supermarkt lonend is

De verschillen tussen de prijs van A-merken en huis- of budgetmerken is groter dan je denkt…

Volgens de Nederlandse Bank was de inflatie in Nederland in december 2024 ongeveer 3,9 procent. Dat percentage geeft aan hoeveel geld consumenten gemiddeld méér kwijt waren aan hun normale uitgaven vergeleken met een jaar eerder. En iets specifieker: de prijs van boodschappen is vorig jaar door inflatie met gemiddeld 4,1 procent gestegen volgens berekening van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Al een tijdje is het inflatiecijfer in Nederland hoger dan het gemiddelde in het eurogebied.

Zeg geen A

Met beleid boodschappen doen kan lonend zijn. De laatste vijf jaar zijn de prijzen van A-merken met 42 procent omhoog gegaan heeft de Consumentenbond berekend. Die van budget -en huismerken zijn minder gestegen: 30 procent. Budget -en huismerkproducten zijn nu gemiddeld 54 procent goedkoper dan A-merken. Dat is dus bijna de helft.

De grootste prijsverschillen tussen A-merken en budget- en huismerken zijn te vinden bij huishoudelijke en drogisterijartikelen. Bij vaatwastabletten kan het prijsverschil tussen een A-merk en een huismerk oplopen tot 82 procent, zo meldt de consumentenbond. Dus kijk eens wat hoger en lager dan ooghoogte in de supermarkt, want daar staan de goedkopere producten meestal.

Met de B van budget

De Consumentenbond vergeleek ook de prijzen van 120 budgetboodschappen. Dat zijn producten die supermarkten als het goedkoopste alternatief voor A-merken presenteren. Soms hebben huismerken de naam van de winkel, maar er zijn er ook met een andere naam. Albert Heijn heeft voor verse zuivel De Zaanse Hoeve en voor drogisterijartikelen Care. Bij onder meer Dirk, Vomar en Plus vind je het drogisterijmerk Derlon. Het huismerk van Dirk is: 1 de Beste. En G’woon is de naam van het huismerk bij Vomar, Deka, Hoogvliet, Spar en Poiesz.

De ranglijst

Aldi en Dirk komen als goedkoopste uit de test. Zij zijn gemiddeld acht procent goedkoper dan andere supermarkten. Lidl en Vomar volgen op korte afstand. Verder staan in de ranglijst Deka en Hoogvliet (beide drie procent goedkoper), Jumbo (twee procent goedkoper), Albert Heijn en Plus (één procent goedkoper).

Coop en bezorgservice PicNic zijn een procent duurder, Poiesz is de duurste (+24 procent) voor budgetboodschappen, gevolgd door Spar (+15 procent). Aanbiedingen werden niet meegenomen in de prijspeiling.

Iglo spinazie à la crème is het A-merk product dat vorig jaar het meest in prijs steeg: het werd maar liefst 51 procent duurder. Voor Appelsientje sinaasappelsap moet je 43 procent meer neertellen en voor Calvé mayonaise en Bertolli olijfolie ben je 40 procent meer kwijt.

Door de sterke prijsstijging van A merken prijzen (pun intended) ze zich steeds meer uit de markt. Zelfs acties waarbij je bij een aankoop van een product er een gratis krijgt, wegen niet meer op tegen de grote verschillen in prijs, zo constateert de Consumentenbond.

Meer bespaartips vind je hier en hier.