De BMW i7: volledig elektrisch vlaggenschip

Dat niks te gek is bij deze bolide, bleek toen ModMod de nieuwste variant onder de derrière geschoven kreeg.

BMW i7

De 7 Serie is vier jaar jonger dan zijn eerder beschreven broertje. Én ook voor deze monsterlijk mooie auto geldt dat de ‘7’ nu ook volledig elektrisch verkrijgbaar is. Maak kennis met de i7. Voordat we allemaal schrikken: we kunnen alvast melden dat BMW 0,0 concessies heeft gedaan. Sterker nog: het vlaggenschip is alleen maar indrukwekkender geworden.

Ook deze auto is uitgegroeid tot een icoon. Onze grote vrind Derrick reed een Siebener en ook in de films The Transporter, Ronin en de James Bond-flick Tomorrow Never Dies speelt dit model een prominente rol. Niet voor niets dus hét vlaggenschip van onze Beierse Freunden. Het is knap van ze om zo’n iconische auto nóg beter te maken, maar het is ze gelukt. De BMW i7 M70 xDrive, die wij mochten rijden, is zelfs de krachtigste volledig elektrische BMW ooit.

En het oog wil ook wat, want wat een plaatje is deze auto. Alleen al het vooraanzicht met de machtige nieren wil je inlijsten. Vooral met het M Performance Pack, waar er contourverlichting om de grille heen zit. Als je die verlichte nieren in je achteruitkijkspiegel ziet, ben je wel even stil. Zie het beeld hieronder en u snapt wat wij bedoelen. Er zijn een heleboel carrosseriekleuren te kiezen en heb je keuzestress dan is er een optie voor een Two-Tone carrosseriekleur. Jawel, twee verschillende tinten.

Liggend rijden

Nadenken, voor zover je dat al moet, over het openen en sluiten van de portieren hoeft ook niet meer. Met één druk op een knop opent en sluit de deur vanzelf. Om alle luxe aan boord uit te leggen hebben we wel zeventien A4’tjes nodig, dus we resumeren even. Zo is er de Executive Lounge-optie. Zit je rechts achterin, dan schuift de passagiersstoel helemaal naar voren, en klapt een onderstel uit de achterbank en kun jij je bijna helemaal liggend(!) laten rondrijden.

Saai? Nee joh, want met het BMW Theatre Screen en het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System creëer je jouw eigen rijdende privébioscoop. Stoelmassage erbij? Uiteraard, domme vraag! Tussen de flink aantal rij-assistenten zijn Parking Assistant en Manoeuvring Assistant erg handig mocht je dit slagschip niet zelf feilloos kunnen/durven te parkeren.

Dankzij de nieuwste generatie van het BMW Operating System 8.5 met ‘QuickSelect’ heb je een zeer geavanceerd weergave- en bedieningssysteem ‘in handen’. Je kunt alles zeer makkelijk bedienen en ook hier is de inmiddels bekende BMW ‘swipe’ of veegbeweging vlak voor het scherm door gesture control voldoende.

Hans Zimmer

Dankzij elektromotoren op de achteras (maximaal vermogen van 360 kW en 489 pk) en de vooras (max. 190 kW en 258 pk) heb je de beschikking over een monsterlijk sterke powertrain. Zet je de i7 in Sport Mode dan bedraagt het systeemkoppel 1.015 Nm en zelfs 1.100 Nm als je de M Launch Control en M Sport Boost functie inschakelt. We proberen dat een aantal keer en stijgen bijna van het wegdek op. Vergelijk het met dat heerlijk achtbaangevoel in je onderbuik.

Maar pas op: dit werkt wel verslavend. Zeker gezien het feit dat BMW niemand minder dan Hans Zimmer de geluiden heeft laten componeren die met deze ‘turboboost’-functie gepaard gaan. Elke keer als je een beetje gas geeft hoor je deze enigszins onheilspellende, maar ook erg coole geluiden. Je waant je bijna in een scène uit The Dark Knight of Inception.

Denk overigens niet dat de i7 enorm ‘slurpt’ en zo leeg is of dat je er alleen korte stukjes mee kunt rijden. De hoogvoltage-accu heeft een bruikbare capaciteit van 101,7 kWh en is goed voor een actieradius van 538-559 kilometer. Schakel je de MAX RANGE functie in, dan neemt de actieradius met zo’n 15 tot 25 procent toe.

Efficiënt

Dit wordt bewerkstelligd door het vermogen en de topsnelheid te beperken en de werking van sommige comfortfuncties te verminderen. Dankzij geavanceerde oplaadsoftware laad je de i7 snel en efficiënt op. Heb je snel wat meer ‘batterij’ nodig, dan kun je bij een snellaadstation in tien minuten tot 170 km actieradius bijladen.

Of jij zelf rijdt of je laat rondrijden, en of je nu in Kroatië of de regio Oldenzaal rijdt: we kunnen op zeker stellen dat de i7 een ongekend rijplezier garandeert. Neem wel de tijd om alle opties, extra’s en ‘assistenten’ goed te bestuderen en in te stellen, want dit wil je liever niet tijdens het rijden doen. Voor de rest: Hut ab für BMW!

Meer informatie vind je hier.