De moordlustige stijl van Eddie Redmayne

En wat wij daarvan kunnen leren.

Eddie Redmayne during the 82nd Annual Golden Globes held at The Beverly Hilton on January 05, 2025 in Beverly Hills, California. (Photo by Christopher Polk/GG2025/Penske Media via Getty Images)

Eddie Redmayne blijft de grenzen van de mannelijke stijl verleggen. Onlangs, op de uitreiking van de Golden Globes, verscheen hij in een zwart-wit Valentino-pak met brede ruit. Die outfit was net zo geraffineerd als de sluipmoordenaar die hij speelt in The Day of the Jackal, de serial remake van wat al een über-stijlvolle film was (let op het sjaaltje van jackal Edward Fox in de scène hieronder).

De keuze voor het monochrome zwartwit had echter een praktische reden; Redmayne is kleurenblind. Waarmee de 43-jarige acteur liet zien hoe mode en functionaliteit kunnen samensmelten tot een krachtig statement.

In The Day of the Jackal zien we Eddie Redmayne in een garderobe die varieert van trenchcoats en Loro Piana-petten tot Brunello Cucinelli-jasjes, elk stuk een weerspiegeling van zijn personage’s precisie en veelzijdigheid. Ergens lazen we deze loftuiting aan het adres van Redmayne: ‘Zelfs in vermomming blijft hij zich onderscheiden.’

Ook buiten zijn rol blijft hij indruk maken. Zijn keuze voor opvallende maar nooit overdadige outfits (zie hieronder het chocoladebruine Valentino-pak dat hij vorig jaar droeg bij de uitreiking van de Golden Globes), toont een meesterlijk begrip van hoe kleding een verhaal kan vertellen. Hij heeft een unieke gave om traditioneel maatwerk te combineren met vernieuwende flair, zonder ooit de balans te verliezen.

The Day of the Jackal, gebaseerd op de thriller van Frederick Forsyth, heeft inmiddels een tweede seizoen in de maak. Redmayne speelt een complexe sluipmoordenaar die zijn identiteit telkens opnieuw vormgeeft, zowel door zijn acties als door zijn kleding. Net als op het scherm, bewijst hij op de rode loper hoe kleding een verlengstuk kan zijn van het karakter en de boodschap.

Eddie Redmayne laat zien dat stijl en inhoud hand in hand kunnen gaan. Of hij nu schittert op het witte doek of de rode loper, zijn verschijning is altijd tot in de puntjes verzorgd en doordacht. Met zijn vermogen om moeiteloos op te vallen, bewijst hij dat mode meer is dan alleen uiterlijk vertoon, het is een subtiele kunstvorm.