Negen adviezen voor mannen die werk maken van hun loopbaan

Etiquette is ook op kantoor onmisbaar. Handige tips voor carrièretijgers.

Je werk kan een mijnenveld zijn. En dan hebben we het niet alleen over backstabbing collega’s, maar ook als het om kleine, alledaagse dingen gaat. Zoals welke kleding kan ik het beste aantrekken bij een vergadering met een klant? Of wat is eigenlijk de meest geschikte achtergrond voor een Zoom-vergadering? Hoe leer ik zoveel mogelijk mensen kennen op een netwerkevent?

Isabelle Coppens heeft er een boek over geschreven met de titel Etiquette op het werk. En als toevoeging: ‘De kunst van attent en respectvol omgaan met collega’s en klanten’. In het boek wordt niet alleen antwoord gegeven op de eerder genoemde vragen, maar worden ook heel wat andere praktische tips voor dagelijkse situaties op het werk gegeven. Meer over een andere etiquette die óók op je werk van belang is, vind je hier.

Als je weet wat er van je verwacht wordt in een situatie, wordt je leven gemakkelijker én aangenamer. Zeker als je ook weet wat je van anderen mag verwachten.

Gratis advies

Coppens deelt hieronder negen tips rond vergaderingen, besprekingen en communicatie, waar ook jij je voordeel mee kan doen.

Vergadering

  • Respecteer de begin- en eindtijd van een vergadering. Plan bij voorkeur meetings van vijftig of tachtig minuten in.
  • Reageer zo snel mogelijk op een uitnodiging voor een vergadering en geef bijkomende uitleg als je ‘misschien’ antwoordt of weigert.
  • Wees aandachtig en respectvol voor de persoon die spreekt tijdens een vergadering of onderhoud: laat bij fysieke meetings bij voorkeur computers dicht of informeer anderen dat je notities neemt.
  • Zet bij videomeetings je camera aan, zorg voor een professionele, neutrale achtergrond. Desnoods virtueel. Klik tijdens een Zoomvergadering op More. Tik op Achtergrond en Effecten, selecteer vervolgens een achtergrond. Druk daarna op +.   

Mailverkeer

  • Vul de ontvangers van een e-mail in op volgorde van de functie: de persoon met de hoogste functie wordt eerst vermeld.
  • Start een e-mail steeds met een persoonlijke aanspreking, dus niet alleen ‘Beste’, en sluit de e-mail correct en persoonlijk af.

Bellen & appen

  • Vraag bij een telefoongesprek of het een gepast moment is, wat veel positiever klinkt dan het traditionele ‘stoor ik?’
  • Laat de persoon die gebeld heeft als eerste terugbellen, als het gesprek onderbroken wordt.
  • Respecteer de werkuren voor het posten van berichten in een WhatsAppgroep van het werk.

Over de auteur

De Belgische Isabelle Coppens deed meer dan vijftien jaar ervaring op in de bedrijfswereld en ze volgde diverse etiquette- en protocolopleidingen in Engeland en daarbuiten. Ze geeft workshops en trainingen over etiquette aan zowel particulieren als bedrijven en is etiquettedocente aan de School for Butlers & Hospitality in Hertsberge. Ook schreef ze eerder al het succesvolle boek De kunst van etiquette.

Paperback, 170 blz., €25. ISBN 9789401439862