De eerste Golf zag het levenslicht in 1974. Inmiddels zijn we acht generaties en tientallen miljoenen verkochte exemplaren verder. Wat verklaart toch het succes van deze kleine klassieker?
1. Porsche-design & Audi techniek
Velen bemoeiden zich met de eerste Golf. Al in de jaren zestig begon Volkswagen met het ontwikkelen van een opvolger voor de succesvolle Kever. Ook zustermerken dachten mee. Porsche dacht het creatiefst: een snelle hatchback met de motor onder de achterbank.
Hét ‘winnende’ recept werd met Audi bedacht: voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste, watergekoelde motor voorin de auto.
2. Geen Kever-motor
Golf met Kever-motor? Er is serieus nagedacht om de motor van de Volkswagen Kever in de Golf te gebruiken. Er is zelfs een prototype uit 1969 met deze boxermotor. De achterliggende gedachte was dat de Kever-motor zijn betrouwbaarheid ruimschoots had bewezen.
3. Geen vierkante koplampen
Als de designers hun zin hadden gekregen, zou de eerste Golf vierkante koplampen hebben gehad. Toch koos Volkswagen voor ronde koplampen omdat die destijds goedkoper waren te produceren.
4. Velen handen, licht werk
Aan het ontwerp van een nieuwe Golf werkten wel twintig Volkswagen-designers van over de hele wereld.
5. Zuinigheid
De Golf was in 1982 de eerste in zijn klasse met turbodiesel motor. Start-stop en een schakelindicator waren begin jaren tachtig al aanwezig op de Golf Formel E.
6. Het eeuwige leven
De Golf van de eerste generatie ging officieel uit productie in 1983, maar werd als CitiGolf nog tot 2009 geproduceerd in Zuid-Afrika. Toen was in Europa inmiddels de zesde generatie Golf op de markt.
7. Zijn tijd ver vooruit
De e-Golf werd in mei 2014 in productie genomen. De in 1976 gebouwde Citystromer was echter de eerste elektrisch aangedreven Golf (generatie 1). Ook van de Golf 2 was er een elektrische versie, waarmee zelfs werd geracet.