1/ Kid Baltan – Song of the second moon (1957)
Het allereerste, volledige elektronische, instrumentale popliedje, een ode aan de eerste kunstmaan. Voorheen werd er vooral geëxperimenteerd met tapes en vroege synthesizers, dit was een poging van Maastrichtenaar Dick Raaijmakers om in het Natuurkundig Laboratorium van Philips een heuse pophit te maken.
De artiestennaam is een anagram van de voornaam van Dick Raaijmakers en de afkorting van zijn werkplek, het Natlab.
Invloed: Inspireerde vele makers van elektronische (pop)muziek, nationaal en internationaal, onder wie het legendarisch geworden Kraftwerk. Geluiden die Raaijmakers in het het befaamde Natlab maakte, doken en duiken tot op de dag van vandaag op in techno- en house-muziek.
2/ Tante Leen – Diep in mijn hart (1958)
De mooiste Nederlandstalige smartlap ooit. Gezongen door Ajax-liefhebber Tante Leen (Polder); geschreven door Rotterdammer en Feyenoord-fan Jaap Valkhof. De rivaliteit tussen 020 en 010 werd nimmer zo fraai onderuit gehaald.
Invloed: Zoals Edith Piaf haar stempel zette op het chanson, zoals Billie Holiday de vocale jazz beinvloedde en zoals Amalia Rodrigues liet horen hoe volksmuziek hart en ziel van iedereen kan raken, zo deed Tante Leen (met Johnny Jordaan) dat voor het smartelijk gezongen levenslied.
Van Hazes tot Meeuwis tot Opposites – zij zijn slippendragers van Tante Leen. Voor wie de vergelijking met met Billie Holiday te ver gaat, luister naar Oh Liefde, het in 2014 uitgebrachte prachtalbum van Mieke Stemerdink. De werktitel daarvan luidde: ‘Tante Leen meets Billie Holiday’.
3/ Shocking Blue – Send me a postcard (1969)
Shocking Blue was de succesvolle band van Robbie van Leeuwen, de instigator van de Nederbeat. Send me a postcard is niet zijn grootste hit (dat is uiteraard Venus); het is ook niet het nummer dat door Nirvana werd gecovered en door The Prodigy werd gesampeld (dat is Love Buzz); het is wel een opgejaagd proto-punknummer met een weergaloze riff.
Invloed: Het werd vele, vele malen gecovered, tot in het Fins aan toe, maar vooral door Amerikaanse bands, die helemaal gek zijn van de rauwe Nederbeat van Shocking Blue en tijdgenoten als The Outsiders.
4/ George Baker Selection – Una paloma blanca (1975)
Een nummer dat begon als instrumentaal intro, maar uitgroeide tot een wereldhit. Een ode aan vrijheid, als a bird in the sky.
Invloed: Little Green Bag mag dan de coolere track van George Baker zijn (want op de soundtrack van Tarantino’s Reservoir Dogs gebruikt); Una Paloma Blanca is geparodieerd (One Day Fly), gecovered door Demis Roussos èn hij komt voor in Norman Mailer’s meesterwerk The Executioner’s Song. In dat verhaal komt het nummer op de radio als seriemoordenaar Gary Gilmore naar het vuurpeloton wordt gereden. ‘No one can take, my freedom away’ is hier de sleutelzin.
5/ Chaplin Band – Mad men’s discotheque (1978)
Hollandse disco met onbedwingbare baslijn, gespeeld door Maastrichtenaren.
Invloed: Net als leden van de huisband van Motown of van Stax, waren de mannen van de Chaplin Band beroepsmuzikanten die net zo makkelijk de muziek leverden voor carnavalsschlagers als voor hits van Telly ‘Kojak’ Savalas.
Toen disco opkwam, en de eerste Nederdiscoband zich in Maastricht vestigde (American Gypsy), maakten de Chaplins zich die stijl eenvoudig eigen. Mad Men’s Discotheque wordt gekoesterd door disco-fans over de hele wereld, en is beter dan hun ook niet misselijke Italo-discohit Il Veliero (maar die tellen we hier niet, want dat is een cover).
6/ 2 Unlimited – Get ready for this (1991)
Eerste single van het succesvolste duo uit de Nederlandse pophistorie, die letterlijk hits scoorde van hier tot Tokio.
Invloed: Een zangeres met enorme longen paren aan een basale rapper en daar dansbare muziek onder zetten, het bleek een gouden succesformule.
2Unlimited baarde in de jaren negentig legio navolgers; hun hits worden nu nog geremixed door superstar-dj’s als Steve Aoki. Hun hits worden in films gebruikt en Get ready for this is een zekerheidje tijdens sportwedstrijden over de hele wereld. Wat Pierre Kartner ook roept over zijn smurfen, 2Unlimited is de meest succesvolle Nederlandse act ooit.
7/ Bodylotion – Always hardcore (1996)
Rotterdamse gabber, gemaakt door leden van oer-gabberformatie Neophyte.
Invloed: Sneller dan gabber zou house niet worden; velen voorspelden het einde van elektronische dansmuziek toen hardcore of gabber populair werd. Het bleek een hardnekkig genre dat rockbands, dj’s, rappers én een fantastisch festijn op Lowlands 2014 inspireerde.
Always Haardkoor, met akoestische (!) covers van gabberhits, bleek op Lowlands een meezingfeest voor hipsters die àlle teksten foutloos meegalmden.
8/ System F – Out of the blue (1999)
Eerste single van dj/producer Ferry Corsten onder de System F-vlag.
Invloed: Het voor trance zo typerende, zweverige (kenners zeggen ‘phasende’) hoge synthesizergeluid werd op Out of the blue voor het eerst toegepast. Ferry Corsten werd er nooit de nummer-1 DJ van de wereld mee; Armin van Buuren en Tiësto, die ermee wegliepen, wel.
9/ The Flexican featuring Typhoon – Bumaye (2005)
Nummer gemaakt voor een kleinschalige Amsterdamse theaterproductie, geinspireerd door het gevecht tussen Ali en Foreman in 1974, de legendarische Rumble in the jungle in toenmalig Zaïre. Gebaseerd op een sample van Willie Colòn en Rubèn Blades.
Invloed: Toen internationale superster Diplo de track hoorde, wilde hij een bewerking maken met hulp van de originele producer Flexican, artiestennaam voor Thomas Goethals. Watch out for this van Major Lazer werd een wereldhit.
Vanaf dat moment was de Dirty Dutch House-stijl een begrip (zie ook Chuckie en Afrojack). Rapper Typhoon maakte vervolgens het beste Nederlandstalige hiphopalbum ooit (Lobi da Basi). Op dat album vloeien de tranen, gebroken harten en de twijfel rijkelijk – zo maakt Typhoon als Tante Leen-adept de cirkel rond.
5 x eervolle vermelding
Tielman Brothers, Rock little baby of mine (1958)
Boudewijn de Groot, Welterusten Meneer de President (1964)
Cuby + Blizzards, Appleknockers flophouse (1969)
Herman Brood & his Wild Romance, Saturday night (1978)
Doe Maar, 32 Jaar (1981)