Dat een doorsnee vaartuig niet volstaat voor Jeff Bezos, de bijna-rijkste man ter wereld, bewijst zijn 417-voet lange superjacht Koru (zo’n 127 meter). Dit drijvende praaljacht is een 800 miljoen dollar kostend fallus-sympool, gebouwd door Oceanco, de gerenommeerde Nederlandse scheepswerf uit het Zuid-Hollandse Alblasserdam.
Het jacht van Bezos combineert een klassiek schoener-ontwerp (dus als van een langsgetuigd zeilschip met meerdere masten) met hypermoderne technologie. De naam, geïnspireerd door het Māori-woord voor “nieuwe begin,” is al even symbolisch als het schip zelf.
Andere bekende jachten die op de werf van Oceanco werden gebouwd, zijn de Black Pearl voor de Russische oligarch Oleg Burlakov (dus niet deze Black Pearl), inmiddels overleden, en de Jubilee, destijds het grootste privéjacht dat in Nederland werd gebouwd met een lengte van 110 meter.
Algemeen wordt aangenomen dat de in 2017 opgeleverde Jubilee in 2017 werd gebouwd voor de Qatarese koninklijke familie, specifiek van een lid van het Huis van Thani. Dit is echter nooit officieel bevestigd.
Met drie torenhoge masten, een midnight-blue gekleurde romp en teak details, biedt het schip van Jeff Bezos zowel visuele als technische pracht. Binnen herbergen drie dekken een reeks ongeëvenaarde luxevoorzieningen: van zwembaden en een jacuzzi tot een privé-bioscoop en ultramoderne businessruimtes.
Het interieur, ontworpen door Mlinaric, Henry & Zervudachi, biedt plek aan achttien gasten, bediend door een crew van veertig. Ondertussen zorgt het ondersteuningsschip Abeona voor helikopters, luxeauto’s en extra gastenverblijven. Leuk detail: het ondersteuningsschip meet zelf ook al zo’n 75 meter.
Wat je je vast nog herinnert bij de bouw van de Koru, is de opwinding die ontstond nadat de Koningshavenbrug in Rotterdam moest worden ontmanteld. Verder ligt het gebruik van teakhout uit Myanmar onder vuur vanwege mogelijke schendingen van Europese milieuwetgeving. Recent nog werd het jacht in St. Barts onderworpen aan een politie-inval, die later als routine werd bestempeld.
De jaarlijkse operationele kosten voor de Koru bedragen zo’n vijfentwintig miljoen dollar. Tja, dan kun je eigenlijk niet meer spreken over een gewoon vaartuig. Dit is een drijvend manifest dat de grenzen van wat de menselijke mogelijkheden op zee oprekt, en niet zo’n beetje ook.