We staan allemaal wel eens met lichte (of iets minder lichte) spanning bij de bagageband te wachten op onze koffer. Als je die koffer dan eindelijk op de band ziet, voel je toch altijd een kleine opluchting. Dat is niet zo gek, want er raken wereldwijd zo’n negentigduizend koffers kwijt per dag. De meeste komen wel terug, maar de impact van zo’n – tijdelijk –spoorloze koffer is er niet minder om.
Maar wat nu als je koffer niet tevoorschijn komt? Wat dan te doen? Volg deze acht stappen, plus de vier gouden tips.
1// Controleer nogmaals en wacht minstens twintig minuten
Als je koffer niet op de bagageband verschijnt, is hij waarschijnlijk vertraagd, niet kwijt. Bekijk de bagageband nog eens goed en check ook de afdeling voor grote bagagestukken. Via de app van sommige luchtvaartmaatschappijen kun je in real time zien waar je koffer zich bevindt en wanneer hij uit het vliegtuig werd geladen.
2// Laat de maatschappij zo snel mogelijk weten dat je bagage is vermist
Zie je je koffer nergens na die twintig minuten? Meld het zo snel mogelijk. Zoek uit binnen hoeveel tijd je dit bij jouw maatschappij kan/moet doen. Bij KLM moet je bijvoorbeeld binnen 48 uur een melding indienen. Vloog je met meerdere vliegmaatschappijen, bijvoorbeeld omdat je hebt moeten overstappen, dien dan een rapport in bij de maatschappij die het laatste stuk van je reis verzorgde.
3// Raadpleeg de website van de maatschappij
Daar kun je als het goed is lezen hoe je een rapport moet indienen — online, telefonisch of ter plekke. Wat je sowieso altijd nodig hebt is je vluchtnummer en je bagagelabel. Je krijgt een dossiernummer toegewezen, dat gebruik je voor alle verdere communicatie.
4// Bewaar de bonnetjes
Kosten die je moet maken voor de periode dat je koffer zoek is, worden doorgaans vergoed door vliegmaatschappijen. Dat geldt alleen voor noodzakelijke kosten, bijvoorbeeld voor kleding en toiletartikelen. De bedragen verschillen per maatschappij, dit valt ook uit te zoeken.
Niet alle maatschappijen geven openbaar aan hoeveel ze vergoeden, dus het kan lonen om extra kosten, zoals huur van apparatuur, ook in te dienen. Is je koffer meer dan vijftien uur na een internationale vlucht nog steeds niet gevonden? Vraag dan een terugbetaling aan voor je bagagekosten.
5// Wees geduldig
Als je koffer wordt gevonden, ontvang je bericht en kun je aangeven waar deze moet worden afgeleverd. De meeste maatschappijen (zoals KLM, Transavia, Air France en Delta) zoeken eenentwintig dagen naar je eigendommen. Zoek ook dit uit.
Dit is een koffer om trots op te zijn.
6// Weer een stapje verder
Is je koffer na twee dagen nog niet terug? Dien dan de Bagage Inventory List in binnen 21 dagen na aankomst op bestemming bij de vliegmaatschappij. Dit kan online, zelfs als je eerste claim persoonlijk moest worden ingediend. Hiermee maak je de vliegmaatschappij schadeplichtig.
7// Niet alles kan vergoed worden
Voorwerpen die maatschappijen niet als ruimbagage accepteren, zoals camera’s, contant geld, sieraden, kunst en historische objecten, zijn uitgesloten van vergoeding.
8// Secundaire dekking bij een verzekering of creditcardmaatschappij?
Een claim bij een reisverzekering of creditcard kan soms helpen als extra dekking. Voor zo’n claim heb je de melding bij de luchtvaartmaatschappij, het dossiernummer en je vluchtschema nodig. De behandeling van zo’n claim kan wel enige tijd duren, hou daar rekening mee.
Gouden tips voor je volgende reis
- Stop een Bluetooth-tracker in je koffer.
- Zorg voor een uniek kenmerk, iets wat geen enkele andere koffer heeft (voorbeeld: een felgekleurde bagageriem.
- Fotografeer de inhoud van je bagage voor vertrek.
- Basisvoorwaarde (maar we zeggen het voor de zekerheid nog maar een keer): vergeet niet een bagagelabel met je naam en contactgegevens aan je koffer te bevestigen.