Een ananas van 370 euro, verpakt in een sjiek rood doosje dat zich als origami ontvouwt, compleet met ventilatiegaatjes. Of een meloen van 145 euro, zorgvuldig omhuld in schuimnet. Welkom in de wereld van luxe fruit.
In delen van Azië zijn luxe vruchten al eeuwenlang een statussymbool, vaak als cadeau. Nu begint dit fenomeen ook terrein te winnen in het westen, te beginnen in de Verenigde Staten. Daar worden nieuwe fruitrassen met unieke smaken en looks geïntroduceerd, zoals de Rubyglow-ananas met zijn rode schil. Na zestien jaar ontwikkeling ging de – beperkte – voorraad daar voor astronomische bedragen over de toonbank.
Japans kroonjuweel
Luxe fruit past in het rijtje van ‘couture food experiences’ waarmee mensen zich willen onderscheiden in een steeds homogener wordende eetcultuur. Een kroonjuweel in deze trend is de Japanse Crown Melon. Deze muskaatmeloen groeit in de zonovergoten Shizuoka Prefectuur en is zoet, geurig en perfect van vorm. Elke wijnstok draagt slechts één meloen, wat resulteert in een geconcentreerde smaak. Voorzien van een zorgvuldig verpakte T-vormige steel kan de prijs voor deze delicatesse oplopen tot 145 euro per stuk.
In Japan gekweekte bessen, variërend van rood tot roze en zelfs wit, worden voor honderden euro’s verkocht in stijlvolle doosjes. Amerikaanse bedrijven springen handig in op de trend. Een bedrijf uit New Jersey teelt luxe aardbeien in verticale boerderijen. Ze begonnen met een prijs van 95 euro per pond, maar inmiddels zijn ze wel iets moeten dalen met hun prijs. Maar het blijft een premium product.
Ananas als statussymbool
De ananas heeft altijd al iets decadents gehad. Ooit was het een symbool van macht en overvloed, tegenwoordig groeit deze tropische vrucht in allerlei exclusieve varianten. Denk aan de Elefante Green Gold-ananas uit Ghana met eetbare kern of de Pinkglow-ananas uit Costa Rica met zachtroze vruchtvlees.
Het kroonstuk is de Rubyglow, een ananas met rode schil en zoet geel vruchtvlees. Prijskaartje? 370 euro. Dan krijg je hem wel zonder kroon, want die wordt hergebruikt voor nieuwe exemplaren.
Luxe fruit blijft voorlopig een niche, maar het is een teken van de tijd. In een wereld waar alles al lijkt te bestaan, wordt zelfs een ananas een statement. En eerlijk is eerlijk: wie wil er nu niet even de koning(in) van de fruitschaal zijn?