Bijna vijftig jaar en krachtiger en mooier dan ooit

Met 45 jaar ligt een midlifecrisis wellicht op de loer, maar niets is minder waar voor de Mercedes-Benz G-Klasse.

Als bijna vijftiger is de Geländewagen – ook wel bekend als G-Wagen of G-Wagon – allerminst uitgeblust. Het allereerste model werd reeds in 1979 gelanceerd. Sindsdien gaat de G-Klasse gestaag met zijn tijd mee en blijft deze altijd trouw aan zichzelf. Sterker nog: in bijna vijf decennia is het uiterlijk eigenlijk nooit echt noemenswaardig veranderd.

Ooit begon het zo…

En waarom iets veranderen dat toch al goed is? Dat denken ze in Sindelfingen vlakbij Stuttgart waarschijnlijk ook. Maar: wie goed kijkt ziet door de jaren heen natuurlijk wel wat veranderingen en wijzigingen. Want wie relevant en up-to-date wil blijven, moet wel mee met de hedendaagse technieken.

Eerst even een stapje terug in de tijd. De Mercedes G-Klasse zag in 1979 het levenslicht in het Oostenrijkse Graz. Toentertijd was het een beetje een vreemde eend in de luxe Mercedes-bijt. Immers, onze Oosterburen hadden tot die tijd vrijwel alleen maar luxe-auto’s geproduceerd en deze Geländewagen was even iets totaal anders. Oorspronkelijk werd de G-Klasse op de markt verkocht als militaire auto. Zijn robuuste karakter en ongekende off-roadcapaciteiten maakte hem geliefd bij nationale legers (waaronder de Nederlandse en Duitse) en andere beveiligingseenheden zoals onze Koninklijke Marechaussee. De combinatie van on- en offroad-eigenschappen in één auto was zelfs revolutionair te noemen.

De nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse maakt as always indruk onder alle omstandigheden. De prestaties zijn flink verbeterde dankzij geëlektrificeerde aandrijfsystemen, moderne rijassistentiesystemen, verbeterd comfort en toegenomen digitalisering. Ook biedt de wagen het meest diverse aandrijfportfolio ooit en vrijwel onbeperkte individualiseringsmogelijkheden. Dit offroad-icoon is gebaseerd op het beproefde ladderchassis-concept en is voorzien van drie mechanische sperdifferentiëlen en de terreinreductie LOW RANGE in combinatie met een starre achteras en onafhankelijke voorwielophanging. Bovendien zijn alle motoren nu ook (deels) geëlektrificeerd.

Qua exterieurdesign zijn de nieuwe modellen slechts subtiel gewijzigd. Zichtbare veranderingen zijn onder meer een grille met vier in plaats van de vorige drie horizontale lamellen en een nieuwe voor- en achterbumper. De nieuwe bekleding van de A-stijlen en een spoilerrand op de daksierlijst dragen bij aan verbeterde aerodynamica en verhoogd geluidscomfort.

En qua interieur is luxe wel een beetje een understatement. Dankzij integratie van het infotainmentsysteem Mercedes-Benz User Experience (MBUX) is de nieuwe G-Klasse digitaler dan ooit. En wil je verwarmde of gekoelde bekerhouders? Kan ook. Muziek knallen doe je via het coole Burmester 3D-surround sound systeem. Er zijn ook extra en doorontwikkelde veiligheids- en assistentiesystemen. En dan is er ook nog MANUFAKTUR: het individualiseringsprogramma voor exclusieve exterieur- en interieuruitrustingen van Mercedes-Benz. Hiermee kun je jouw G-Klasse helemaal tot in detail naar eigen wens aanpassen.

Meer informatie vind je hier