1. De verkoper blijft achter in de showroom
Maak je eerste testrit zonder de verkoper. De man is ongetwijfeld vakkundig, maar hij blijft een stoorzender. In de eerste vijf minuten krijg je namelijk de beste indruk van een auto. Dan wil je niet afgeleid worden door een praatje over de bijtelling.
2. Weet wat je nodig hebt
Wat waren de mindere eigenschappen van je vorige auto? Bezit je nieuwe auto die eigenschappen wel in optima forma? Kies een auto die daadwerkelijk beter is dan je huidige auto. Maak een lijstje en vink dat af tijdens je testrit.
3 Maak je proefrit bij slecht weer
Met een zonnetje aan de hemel rijdt elke auto fijner, maar je leert zo’n auto pas echt goed kennen tijdens een stortbui. Is het zicht goed? Hoe reageren de ruitenwissers?
4 Speel met de opties
Ga maar eens goed los met al die knopjes en touchscreen-opties. Als ze nu al op je zenuwen werken, dan weet je dat die ergernis alleen maar groter gaat worden naarmate je meer rijdt in deze auto.
5 Gas op de lolly
Zoek een stuk snelweg mee waar je de auto even goed op zijn staart kunt trappen. Luister naar de motor. Is het geluid smooth of is het een brullende leeuw? Komt het geluid van de radio goed door als je vol op de pedalen gaat?
Minimale lakschade is: flinke kras.
betrouwbare auto betekent: ronduit lelijk
6. Denk aan de versnellingen
Ja, zelfs als je in een automaat rijdt, zijn er allerlei mogelijkheden om toch te schakelen. Welke heeft jouw voorkeur? Kies die dan ook.
7. Denk ook aan het onderstel
Pak een paar drempels mee om de ophanging te testen. Voelt het nu al niet lekker en maakt de auto veel kabaal? Dan zal dat alleen maar erger worden als de teller vijftigduizend kilometer aantikt.
Extra: Ontcijfer het jargon
Net als bij het kopen van een huis (‘in originele staat’ = opknapper), kent de automarkt zo zijn codetaal. Voordat je überhaupt aan een proefrit begint, is het handig om het jargon te kennen. Hieronder enkele voorbeelden:
- Loopt als nieuw = geen waarneembare problemen
- Loopt goed = Rijdt aardig
- Recent nieuwe banden gehad = Banden zijn zeker twee jaar oud
- Minimale lakschade = Flinke kras
- Betrouwbare auto = Ronduit lelijk
- Binnenkort nodig… = Had eigenlijk een half jaar geleden al een beurt nodig
- Prijs is onderhandelbaar = Begin meteen maar meteen met drieduizend euro minder
- Geweldig voor deze prijs = Totaal niet bijzonder
- Ruime achterbank = Ik heb noodgedwongen een tijdje in deze auto moeten slapen