Rolls-Royce eert 60 jaar Goldfinger met unieke Phantom (inclusief goudstaaf)

ModMod toog naar het private Stoke Park voor de onthulling van de Rolls-Royce Phantom Goldfinger. En deden ons best om geen 007-quotes te herhalen…

Rolls-Royce heeft iets speciaals gemaakt voor de derde James Bond-film Goldfinger, die 60 jaar geleden in premiere ging. Het Britse merk heeft een unieke Phantom Extended Wheelbase onthuld ter gelegenheid van het jubileum.

Een op maat gemaakte auto en geïnspireerd op de Phantom III Sendanca de Ville uit 1937, die eigendom was van de schurk uit de film: Auric Goldfinger. De avond nadat wij de onthulling zagen op Stoke Park (de golfbaan uit de film) werd de auto overgedragen aan een anonieme privéverzamelaar, op de exclusieve privéclub in Buckinghamshire, Engeland.

Voor de leek nog even wat uitleg: 60 jaar geleden hielden James Bond (Sean Connery) en Auric Goldfinger bioscoopbezoekers geboeid in Goldfinger, volgens velen één van de beste. Al zijn we hier ook wel gecharmeerd van From Russia with Love. In Goldfinger is een door goud-geobsedeerde superschurk van plan om een ​​kernbom tot ontploffing te brengen in Fort Knox. De reden hiervoor is om de waarde van zijn eigen goud te laten stijgen. En hoewel er vast makkelijkere manieren zijn om geld te verdienen, is dit hoe Goldfinger het besluit aan te pakken.

De rest is filmgeschiedenis en verankerd in het collectieve bewustzijn dat het volkomen logisch lijkt dat Rolls-Royce een speciale versie maakt van hun huidige Phantom. Hieronder nog even een nostalgische blik op het origineel:

De Britse automaker heeft zich er allesbehalve makkelijk vanaf gemaakt. Het is een one-off in opdracht van één van de klanten van het bedrijf uit Goodwood, en het zit vol met functies die de grenzen tussen film en de echte wereld doen vervagen. Rolls-Royce wist zelfs het originele kenteken – AU1 – te kopen, zoals gebruikt op Goldfingers auto in de film. Voor de echte filmnerds: AU is het wetenschappelijke symbool voor goud.

Neem bijvoorbeeld de goudstaaf in de middenconsole: het is echt een solide 18-karaats goudstaaf in de vorm van een ‘Speedform’. Een sculptuur die het silhouet van de auto moet voorstellen.

De auto heeft daarnaast tafels (voor de passagiers op de achterbank) met daarop een fictieve kaart van de Amerikaanse Fort Knox-goudopslag, gemaakt met een 22-karaats gouden inleg.

“Het is een project dat ons team van creatievelingen echt heeft gestimuleerd, waardoor ze de vrijheid hebben om de grenzen van hun verbeelding te verkennen,” aldus Chris Brownridge, CEO van Rolls-Royce.

Phil Fabre de la Grange, algemeen directeur van Rolls-Royce Bespoke, vult aan: “Rolls-Royce werkt al drieënhalf jaar aan het project, waarbij de hoofdontwerpers de film talloze keren hebben bekeken om details te vinden die ze aan de aangepaste auto konden toevoegen.”

Die details bestaan uit nog veel meer knipogen dan hierboven. Zo is de kleur exact nagemaakt en Rolls-Royce zal de kleur nooit meer gebruiken voor een andere auto. Verder vind je een gouden golfputter op het kofferdeksel die is gemodelleerd naar Goldfingers eigen club.

Er is ook een verborgen paraplu die lijkt op die van Goldfinger in de film, en een op maat gemaakte ’tracking sensor’, gemodelleerd naar één die Bond op dezelfde plek in Goldfinger plaatste. Hoewel het apparaat niet daadwerkelijk de verblijfplaats van de bestuurder bijhoudt, projecteert het wel het 007-logo op de vloer van de kofferbak.

In de film kon Bond hiermee Goldfinger volgen door de Zwitserse Furkapas. Het voorste dashboard, ofwel de Gallery zoals Rolls het noemt, is met de hand beschilderd om de topografie van die bergen te weerspiegelen. Compleet met gouden versieringen op de exacte filmlocaties.

Een citaat van Goldfinger vind je vervolgens op het deksel van het dashboardkastje: “Dit is goud, meneer Bond. Mijn hele leven ben ik verliefd geweest op de kleur, de glans en de goddelijke zwaarte ervan.”

Nog niet overtuigd? De sterrenhemel binnenin is exact de hemel zoals deze op 11 juli 1964 was tijdens de opnamen van de film. “We hebben een callsheet van de film opgespoord om die datum te vinden,” vertelt Bespoke-ontwerper Nick Rhodes. “Vervolgens hebben we samengewerkt met een lokaal astronomisch bureau om ervoor te zorgen dat het perfect overeenkwam.”

Er zijn ook talloze verborgen gouden inlegstukken door de hele auto heen, verwijzend naar de liefde van de schurk voor het edelmetaal, waaronder een uniek massief zilveren ‘Spirit of Ecstasy’ motorkapornament dat schijnbaar is weggesleten om het goud eronder te onthullen.

En wat kost het? Rolls-Royce weet hoe ze een geheim moeten bewaren. Maar ze bevestigden wel dat er ruim drie jaar aan deze eenmalige editie is gewerkt en dat er meer goud in is gestopt dan ze ooit eerder in een auto hebben gebruikt. En iedereen weet inmiddels wel hoe hoog de goudprijs inmiddels is. Laten we het zo stellen: Goldfingers oorspronkelijke filmbudget was drie miljoen dollar, het is niet overdreven als je daar waarschijnlijk nog minstens een miljoen bij optelt.