Achterop deze Subaru staat het modelnummer dat van deze auto het unieke, gewilde exemplaar maakt: 22B STi. Dit was in 1998 een variant op de WRX STi, ook al een racemonster.
Maar de 22B STi was nog iets kruidiger, met een 2,2 liter motor en een nog grotere turbo. Tel daarbij ook nog die unieke motorkap op, de op het World Rally Championship gebaseerde voorbumper en een verstelbare achterspoiler, en je hebt de heilige graal te pakken onder de Japanse performance cars.
De Subaru 22B werd in 1998 geïntroduceerd om het veertigjarig bestaan van Subaru te vieren.
Tussen maart en augustus van dat jaar bouwde Subaru 424 exemplaren van de 22B, waaronder drie prototypes. Vierhonderd exemplaren bleven in Japan, de andere 21 gingen naar Engeland en Australië.
Van de vijf exemplaren die naar Australië werden gestuurd, gingen er drie naar verzamelaars (een andere ging naar een museum, met de vijfde werd rally gereden). Deze Subaru 22B komt uit een van die privé-verzamelingen.
De staat van de auto is uitmuntend, alsof er nog nooit mee gereden is. Wat ook min of meer zo is, want er staat niet meer dan 3.514 kilometer op de teller.
Vanwege de mint condition waarin de auto zich bevindt, hebben de verkopers deze Subaru de naam The Unicorn meegegeven. De prijs is ook vrij uniek: 800.000 Australische dollar, omgerekend iets meer dan een half miljoen in euro’s.
Dat lijkt een groot bedrag voor een Japanse auto uit 1998. Maar juist die Japanse race-monsters uit dat tijdperk zijn tegenwoordig enorm geliefd. Voor een R34 Nissan Skyline GT-R uit 1999 werd in Australië al eerder een gigantisch bedrag betaald.
Voor een half miljoen euro kun je veel nieuwe Subaru’s kopen. Sterker nog, je kunt er een Lamborghini mee aanschaffen. Maar deze 22B is nóg unieker. Geïnteresseerd? Hier kun je een bod doen.