7 Tips voor succes door Elon Musk

Wat je ook denkt over Musk, hij is extreem succesvol en innovatief. Dit is waarom.

Aangezien hij een groot aantal succesvolle bedrijven heeft opgezet, verkocht en geleid, is het duidelijk dat Musk een heel specifiek type leiderschap gebruikt om innovatie op gang te houden.

De SpaceX- en Tesla-oprichter creëert en leidt naar eigen zeggen niet in een vacuüm – ook al leek dit wel zo rondom Twitter – hij wordt omringd door werknemers, bestuursleden en aandeelhouders. Hier zijn vijf dingen die Elon Musk heeft geleerd over leiderschap en succes.

Zoek een mentor

“Mentoren zijn van onschatbare waarde als het gaat om het ontwikkelen van een leiderschapsstijl. Iemand die doelen heeft bereikt waar je nog steeds aan werkt, kan je realistische en bruikbare tips geven om een betere leider te worden. Kun je niemand bedenken die een geweldige mentor zou zijn? Lees biografieën en boeken over leiders waar je naar opkijkt. Ik deed dat met onder meer Benjamin Franklin, Steve Jobs, Albert Einstein, Isaac Newton en Nikola Tesla.”

Neem risico’s

“Dit is het moment om risico’s te nemen. Naarmate je ouder wordt, nemen je verplichtingen toe. En als je eenmaal een gezin hebt, neem je die risico’s niet alleen voor jezelf, maar ook voor je gezin. Dus wordt het veel moeilijker om dingen te doen die misschien niet werken. Dus nu is het tijd om dat te doen. Ik zou je willen aanmoedigen om risico’s te nemen, iets gewaagds te doen. Je zult er geen spijt van krijgen!”

Leer ‘nee’ te zeggen

“In 2017 nam ik ontslag uit de functie bij de Adviesraad van het Witte Huis vanwege de terugtrekking van de Verenigde Staten uit het Akkoord van Parijs. Hoewel de functie prestigieus was en de voordelen bood van macht op het hoogste niveau, was de baan niet langer in overeenstemming met de missie voor duurzaamheid en zorg voor het milieu. Soms moet je als leider een stapje terug doen en nee zeggen als dingen niet langer je persoonlijke doelen dienen. Nee is in principe een negatief woord, maar het is de ideale gelegenheid om je intenties te verduidelijken en medewerkers naar een positiever pad te leiden.”

Als ’t het waard is, dan is ’t het waard

“Ik dacht niet echt dat Tesla succesvol zou worden. Ik dacht dat we hoogstwaarschijnlijk zouden falen. Maar ik dacht dat we in ieder geval iets konden doen aan de verkeerde perceptie die mensen hadden dat een elektrische auto lelijk, traag en saai was. Zoals een golfkart. Dus als iets belangrijk genoeg is, moet je het proberen, zelfs als je waarschijnlijke uitkomst een mislukking is.”

Maak een merk van jezelf

“Personal branding is belangrijk. Als je iets doet, neem je persoonlijke merk mee om je pr-kapitaal te verzilveren, waar je ook terechtkomt. Dat is tegenwoordig voor iedereen belangrijk, van medewerker tot oprichter. Door jezelf op de markt te brengen als een expert op het gebied van jouw keuze, zorg je ervoor dat mensen je kennen, leuk vinden en vertrouwen voordat ze ooit jouw product of dienst zien. Doe dit en je hebt een troef die met je meereist buiten je huidige werk of onderneming.”

Werk hard

“Je moet superhard werken. Toen mijn broer en ik ons eerste bedrijf begonnen, huurden we een klein kantoortje en sliepen we op de bank. We hadden één computer, dus die stond overdag aan en ik was zeven dagen per week ’s nachts aan het coderen. Als je een bedrijf begint, werk je hard. Elk uur dat je wakker bent. Als iemand anders 50 uur werkt en jij honderd, krijg je in de loop van een jaar twee keer zoveel gedaan als het andere bedrijf.”

Talent wint het niet van een waardeloze persoonlijkheid

“Ik ben een late, maar fervente bekeerling van het idee dat grote bekwaamheid een waardeloze persoonlijkheid niet kan compenseren. Mijn grootste fout is waarschijnlijk dat ik te veel focus op iemands talent en niet op iemands persoonlijkheid. Ik denk dat het ertoe doet of iemand een goed hart heeft.”