1. BMW M3 (1988–1991)
De E30, beter bekend als de generatie 3-serie, is een jaren 80-icoon die de benchmark vormde voor elke sportieve sedan die erna kwam. De M3 was de eerste moderne, relatief betaalbare ultra-performance machine. Het model genereerde met een 4-cylindermotor op een haar na 200 pk, en dat zonder turbo. Zelfs voor huidige standaarden is dat een indrukwekkende prestatie.
Er werden door BMW minder dan vijfduizend stuks van dit model gemaakt, een exclusiviteit die de mythische waarde alleen maar doet stijgen.
2. Volvo 240 (1975–1993)
Deze Volvo was zo hoekig dat hij ‘Lego-auto’ werd genoemd. De praktische kwaliteiten van de Volvo 240 waren exemplarisch: betrouwbaar, veilig en ruimtelijk. Het is geen toeval dat je nog overal oude Volvo’s ziet rijden. Zelfs na de apocalyps kom je ze waarschijnlijk nog tegen.
3. Jeep Cherokee (1984–2001)
In het begin van de jaren tachtig bedachten Amerikaanse autoproducenten dat ze kleinere en zuinigere auto’s moesten maken om jonge families te bedienen. Jeep ontwikkelde daarom de nieuwe XJ Cherokee met een lichtgewicht body, maar met behoud van de off-road mogelijkheden. Het hoekige uiterlijk gaf hem iets robuust en tijdloos.
4. Mercedes-Benz 500E (1991–1994)
De W124 series Mercedes-Benz E-Class (1984–1995) was de hoekigste van alle door Bruno Sacco ontworpen Benzen. Daarnaast is het een van de best gebouwde en duurzame platformen die ooit in Duitsland zijn gemaakt.
Mercedes heeft tegenwoordig met AMG een eigen tuner in huis, maar dat was indertijd nog een los bedrijfje. Om met BMW te kunnen concurreren, besloot Mercedes bij Porsche aan te kloppen voor de ontwikkeling van de 500E. Die werd voor het grootste deel met de hand geassembleerd en bij zowel Mercedes als Porsche in elkaar gezet. Onder de motorkap: een 322 pk sterke V8 uit de 500 SL die de honderd kilometer per uur aantikt voordat je tot zes hebt kunnen tellen.
5. Bentley Turbo R (1985–1987)
Bentley introduceerde in 1985 deze Turbo R, een van de snelste sedans van het decennium. De Bentley Turbo R woog zo’n 2600 kilo. Met andere woorden: een beest. Pas in 1999 werd het model definitief uit productie genomen.
6. Datsun 510 (1968-1973)
Misschien onbekend, maar deze vierkante underdog met een wereldwijde cult following veranderde de autowereld. De 510 deed het op de racebaan niet slecht, zelfs de East African Safari Rally werd door dit model gewonnen.
7. Volkswagen Vanagon (1980-1991)
De klassieke Volkswagenbusjes zoals wij ze kennen, waren rond, delicaat, bijna een vorm van art deco. Nadat in de jaren zeventig computerdesign zijn intrede deed, veranderden de busjes van rond naar rechthoekig. De mooiste versie? Dat zijn de vierwielaangedraven modellen die tussen 1986 en 1991 werden geproduceerd, en de daarop gebouwde Westfalia campers. Daarmee kon je de wereld rond als een happy camper.
8. Audi Quattro (1983-1984)
De Audi Quattro is een cruciaal model in de autogeschiedenis. Het bracht vierwielaandrijving van jeeps naar sedans, en het maakte Audi klaar voor de toekomst. Dankzij de vierwielaandrijving had de Quattro een waanzinnige tractie. Dat was de reden dat deze auto beginjaren tachtig de rallywereld domineerde.