Misschien is het je ook opgevallen dat vrouwen binnen de popmuziek sinds een paar jaar met een onstuitbare opmars bezig zijn. Sterker nog: volgens het gerenommeerde Rolling Stone zijn het momenteel vrouwen die de bakens in de popmuziek verzetten. Vrouwelijke muzikanten zijn het meest vernieuwend op zowel muzikaal als tekstueel gebied en wereldwijd zijn ze de headliners op festivals en popconcerten.
Denk aan Taylor Swift, Beyoncé, Billie Eilish, Olivia Rodrigo, Doja Cat, Rihanna, Lizzo, Charlie xcx, Sabrina Carpenter, Chapell Roan, Gracie Abrahams, The Last Dinner Party, in ons eigen land Eefje de Visser, S10, en Froukje. En zo is er nog een groot aantal zangeressen die meer succes hebben dan de zangeressen van weleer.
Natuurlijk hadden artiesten als Aretha Franklin, Joni Mitchell, Madonna en andere zangeressen veel impact, maar dat was vrijwel altijd binnen een door mannen gedomineerd systeem. Beyoncé, Taylor Swift en Billie Eilish bepalen hun eigen voorwaarden en imago. Ze hebben de regie helemaal zelf in handen.
Volgens de Nederlandse tak van Universal Music is 2024 het jaar waarin vrouwen de popmuziek zijn gaan domineren. Dat heeft, afgezien van hun talent, mede te maken met de tijdgeest waarin gelijkheid wordt gepredikt. Kortom, vrouwen zijn niet alleen volgens Rolling Stone, maar ook volgens Universal Music momenteel in alle opzichten de baas in de popmuziek.
Dat is ook terug te zien bij de Grammy-nominaties voor beste album van het jaar waarin alle genomineerden (op één na) vrouwen zijn (vannacht is de uitreiking). Ongekend, maar ook cool. Bij ModMod zetten we het prachtige nieuwe album van Eefje de Visser nog maar eens op.