Dit jaar, 2024, viert het Schotse The Macallan zijn tweehonderdste verjaardag. U zegt? Jazeker, twee-hon-derd jaar.
In 1824 distilleerde Alexander Reid, de oprichter van The Macallan, de allereerste whisky in opvallend kleine ketels in Speyside, Schotland. Hier begon het verhaal van de single malt Schotse whisky, een verhaal dat nu dus al twee eeuwen voortduurt.
Om de verjaardag luister bij te zetten, onthult The Macallan een nieuwe logo: het 200 Years Young-logo. Dat nieuwe logo staat symbool voor een vernieuwde identiteit die zowel het rijke verleden van het merk eert, als de veelbelovende toekomst omarmt.
Dit zijn 9 whisky-feitjes die je – waarschijnlijk – nog niet paraat had.
Het jubileumlogo is ontworpen door de gerenommeerde kunstenaar Alex Trochut. Het golvende patroon combineert de bocht van rivier de Spey op het landgoed van The Macallan met de lijnen van de distilleerderij, sowieso een gebouw met architectonische allure.
De iconografie van het nieuwe logo is geïnspireerd op de Zes Pilaren, de bouwstenen van het karakter van The Macallan en zijn rijke geschiedenis.
The Macallan werkte nauw samen met David Carson, een van de meest invloedrijke ontwerpers van deze tijd, om kunst en merkidentiteit samen te brengen. Het resultaat is een combinatie van vakmanschap en creativiteit waarin het erfgoed van The Macallan belichaamd wordt: verleden, heden en toekomst.
Wat drinken we bij de onthulling van het nieuwe logo? Waarom niet deze.