Elke auto begint in de prototype- of concept-fase en een goed concept kan de toekomst van een merk maken of breken. Sommige concepten hebben het geluk om in productie te gaan, terwijl anderen na een paar autoshows nooit het daglicht zullen zien. Ondanks de hype.
In 2021 kwamen een behoorlijk aantal conceptauto’s langs. Sommigen zijn al klaar om de A4 te bestormen, bij anderen duurt het nog wel een paar jaar. Dit zijn de acht (concept)auto’s die voor ons niet snel genoeg kunnen komen.
Mercedes-Benz Vision EQXX
Sommige concepten gaan de verbeelding te boven. Een goed voorbeeld hiervan is de Mercedes-Benz Vision EQXX, een onderzoeks- en ontwikkelingsvoertuig dat later dit jaar de weg op gaat om te bewijzen hoe efficiënt elektrische voertuigen kunnen zijn.
De Vision EQXX maakt gebruik van een aantal verbeteringen in ontwerp en aandrijflijntechnologie om een verdomd indrukwekkend bereik mogelijk te maken; 1.000 kilometer om precies te zijn. De carrosserie heeft een extreem lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,17, zelfs beter dan de nieuwe EQS. Lucht wordt onder de body geleid om de batterij te helpen koelen, waardoor de afhankelijkheid van energieverslindende koelsystemen wordt verminderd. Binnenin is het dashboard een enkelvoudig gelijmd scherm van A-stijl tot A-stijl. Niet alleen zullen sommige van de hier getoonde ontwerpelementen op toekomstige Mercedes-modellen verschijnen, EV’s met deze nieuwe batterijtechnologie zijn gepland voor 2024 of 2025.
Sony Vision-S 02
We wisten dat Sony twee jaar geleden al iets wilde doen op autogebied, toen nog met de Vision-S sedan. Op CES 2022 introduceerde Sony de Vision-S 02, een elektrische SUV. Ongeveer even groot als een Tesla Model Y, gebruikt de Vision-S 02 twee elektromotoren van 268 pk. De buitenkant is een beetje anoniem, met een groot aantal schermen om inhoud te streamen totdat je ogen schreeuwen om vocht. Mochten de auto’s in productie komen, dan doen ze dat onder de paraplu van Sony’s nieuwe mobiliteitsdivisie.
Cadillac InnerSpace-concept
Je ziet tegenwoordig niet veel tweedeurs auto’s meer, omdat autofabrikanten vooral kans zien bij cross-overs. Maar bij conceptauto’s gaat het altijd om out-of-the-box denken en deze nieuwe coupé van Cadillac is zeker indrukwekkend, zowel visueel als technologisch.
Het Cadillac InnerSpace-concept is, zoals zoveel autonome conceptauto’s, in feite een rollende woonkamer. Het stelt auto’s voor in een tijd van persoonlijke zelfrijdende mobiliteit. De deuren en het dak openen naar een enkele love seat over de gehele breedte van de auto. Binnenin bezet een enorm scherm het dashboard, waardoor de inzittenden toegang hebben tot volop entertainment. Wat echt opvalt aan deze auto is het ontwerp, met die enorme speedtail en de daklijn die er nauwelijks op aankomt. Het is een echte knaller.
BMW iX Flow
Als je dacht dat een reusachtig digitaal dashboard al bijzonder was, wacht dan tot je van kleur veranderende carrosseriepanelen ziet. Dat is het idee achter het BMW iX Flow concept. Een speciale verpakking verandert deze iX in feite in een rollend e-ink display, waarbij elk paneel door elke hoek van het grijswaardenspectrum kan verschuiven.
Het zijn ook niet alleen platte kleurstalen; de panelen kunnen door een breed scala aan ontwerpen verschuiven, waardoor nog meer maatwerk mogelijk is. Het heeft ook een praktisch effect: als de auto op warme dagen overschakelt naar witte panelen, kan het interieur koeler blijven dan normaal, wat de algehele efficiëntie ten goede komt.
Polestar Precept
Polestar wil definitief loskomen van Volvo met deze designtaal. Dit is geen conventionele conceptauto. Het is de belichaming van de ambities op het gebied van design, technologie en duurzaamheid. De auto is gebouwd van ‘duurzaam materiaal’. Het interieur is zelfs gemaakt met alleen maar gerecyclede materialen. Een vierwielaandrijving, een bereik van 500 kilometer en een officiële onthulling volgt in de loop van 2022.
Aston Martin Vanquish
Aston Martin heeft nog veel werk te doen aan deze auto, maar ze liggen op schema. De Vanquish is klaar om een supercar met middenmotor te worden in plaats van een GT met motor voorin zoals andere Aston Martin’s. Met een hoop ongelooflijke functies.
Om te beginnen zijn de ingenieurs van plan om de V12-motor te vervangen door een 3,6 liter V6 met hybride elementen om het brandstofverbruik van de auto te verlagen en zo te voldoen aan de huidige emissievoorschriften. Ondanks een cilinder-halvering gaat het ze toch lukken om zo’n 700 pk te halen.
Alfa Romeo Tonale
De komende Alfa Romeo Tonale belooft een zeldzame schoonheid te worden in een zee van luxe-subcompacte cross-overs. Bovendien is het Alfa Romeo’s eerste hybride model. De productieversie, die aanvankelijk werd bekeken door een conceptmodel op de autoshow van Genève, zou in 2022 moeten arriveren.
Hyundai Plug and Drive pod concept
Een afsluiter in de vorm van iets futuristisch. Op de CES-beurs van dit jaar bracht Hyundai zijn Plug and Drive (PnD) pod-concept naar voren. Het leunt zwaar op geavanceerde robotica en houdt zich bezig met nieuwe mobiliteitsmethoden in een toekomst waarin auto’s een meer gemeenschappelijke functie krijgen.
De PnD-module is een elektrisch pod-concept dat gebruikmaakt van 360-graden besturing en elektrisch vermogen. Het heeft tal van mogelijke toepassingen, zoals het helpen van logistieke robots om vracht veilig af te leveren, een persoon met beperkte mobiliteit relatief vrij rond te laten reizen of de eerste hulp naar mensen in nood te brengen.