Geproduceerd van 1953 tot 1956, was de auto gebaseerd op het Austin A90-platform en zou uiteindelijk dienen als zijn opvolger. Ondanks dat er meer dan zes en een halve decennia zijn verstreken sinds de laatste eenheid werd geproduceerd, blijft de AH 100 een legende in autokringen. Dit zorgde ervoor dat een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde startup de missie oppakte om Austin-Healey 100-restomods te produceren.
Oud vs. Nieuw
Deze reïncarnatie van de Austin-Healey 100 wordt in een extreem beperkte productie gemaakt, slechts 25 stuks. Alles wordt met de hand gebouwd op het hoofdkantoor van Caton in Coventry. Ze doen dit met een combinatie van moderne en ouderwetse productie- en ontwerptechnieken, waardoor het voertuig het karakter en de geest van de oorspronkelijke auto behoudt.
Alles blijft zo origineel mogelijk en biedt betere prestaties en betrouwbaarheid. Elke eenheid zal ook op bestelling worden geproduceerd, waarbij klanten een hele reeks aan configureerbare opties voorgeschoteld krijgen, zodat geen twee exemplaren precies hetzelfde zullen zijn.
Voor het ‘blok’ gezet
Het hart van de nieuw leven ingeblazen 100 is een 3,0-liter viercilindermotor die 185 pk levert – een enorme vooruitgang ten opzichte van de originele sportwagen uit de jaren 50 met slechts 90 pk. De motor is gebaseerd op een origineel Austin-Healey-blok, maar dan zwaar gepusht, lichter gemaakt, uitgebalanceerd en vervolgens gerenoveerd.
Dit alles voordat hij ook nog eens werd voorzien van een volledig stalen krukas, verbeterde lagerschalen, zuigers met hoge compressie, een racenokkenas en grotere Twin H8 carburateurs. Zoals de meeste mechanische onderdelen van de auto, is de motor afkomstig van de toonaangevende Healey-specialist J.M.E. Healeys — een bedrijf dat sterke historische banden heeft met het oorspronkelijke Healey.
Startup
De Healey by Caton is beperkt tot slechts 25 exemplaren wereldwijd en zal in het tweede kwartaal van dit jaar in productie gaan. En hoewel de prijzen niet zijn onthuld, is meer informatie beschikbaar via de website van de startup.
Fotografie Caton