Het merk Axel Arigato bestaat inmiddels bijna tien jaar. En piepjong zijn Albin Johansson en Max Svärdt ook niet meer. Maar toen deze twee hippe jonge Zweedse vrienden tien jaar geleden te weinig centen hadden om een paar designer-sneakers van Balenciaga te kopen, besloten ze om zelf sneakers te gaan maken.
Wat Johansson en Svärdt ambieerden: sneakers met de uitstraling van een designermerk, maar met een prijskaartje dat net iets boven dat van Nike- en Adidas-gympen ligt. Het bleek een schot in de roos.
Ze noemden het merk Axel Arigato, omdat dat lekker allitereert, maar ook omdat het Japanse woord arigato staat voor ‘welkom’ en iets vriendelijks heeft. Met dat merk hebben ze de wereld van de sneakers lekker opgeschud.
Van begin af aan hebben Albin en Max sneakers ontworpen (gemaakt van de beste materialen) die én mooi én cool én supercomfortabel én sterk zijn. En ook nog te betalen, want een paar Axel Arigato-sneakers kost je zo’n 280 euro. Dat is bijna een derde goedkoper dan sneakers van Balenciaga- of Gucci.
Inmiddels is het merk van een online platform getransformeerd tot een echt modemerk dat ook shirts, sweaters, jassen, broeken, accessoires, sokken en de hele rambam verkoopt. Het merk is inmiddels een van de hipste van Europa.
Wereldwijd zijn er zestien winkels van Axel Arigato (waaronder een superfraaie in de Parijse Marais) en het merk is te koop bij meer dan 240 high end modewinkels, schoenenwinkels en warenhuizen (zoals De Bijenkorf in Amsterdam, maar ook bij Paul Warmer in de hoofdstad).
Het einde van het succes is nog lang niet in zicht. Wekelijks dropt het merk een paar nieuwe sneakers (in een andere kleurcombinatie, of een net wat exclusiever paar). Voor 2024 staan er samenwerkingen met muzikanten en kunstenaars op de agenda, wellicht komt er in 2025 een winkel in Nederland. Dat zou top zijn want in de winkels in Londen en Parijs worden regelmatig toffe feesten gehouden. Knap werk, oftewel bra jobbat, zoals de Zweden zeggen.
Hier vindt je jouw nieuwe paar Axel Arigato’s.