Waar duurzaamheid tegenwoordig een veelgehoord modewoord is, voegt BMW de daad flink bij het woord. Onze vrienden uit Beieren leveren met de i5 een monsterlijk heerlijk (volledig elektrisch!) model af waar we eigenlijk niet uitgepraat over raken. BMW gaat met zijn tijd mee. Wat zeggen we: is zijn tijd eigenlijk ver vooruit.
Abraham zien
Voor de 5 Serie is het een bijzonder jaar: hij blaast namelijk 50 kaarsjes uit. Het eerste model rolde in 1973 van de band uit de fabriek in het Beierse Dingolfing. Sindsdien is er wel een hoop gebeurd. De schitterende, vrije hoekige luxesedan uit de seventies is uitgegroeid tot een misdadig mooie, ja ehm, nóg luxere sedan en zelfs ‘meest succesvolle zakensedan ter wereld’. Aldus BMW zelf. Die vijf decennia hebben het model dus absoluut goed gedaan.
Voor het eerst is de ‘5’ nu als volledig elektrische variant beschikbaar en de 5 Serie is completer uitgerust dan ooit. De standaarduitrusting bestaat onder andere uit zaken als sportstoelen inclusief stoelverwarming, ambiance verlichting, adaptieve LED-koplampen, Variable Sport Steering, Parking Assistant inclusief achteruitrijassistent, draadloos opbergvak voor je mobiele telefoon, geoptimaliseerde smartphone integratie via Apple CarPlay en Android Auto en de welbekende BMW Curved Display.
Een andere highlight is de BMW Interaction Bar, die standaard is op de elektrische varianten. Deze is van binnenuit verlicht, heeft een kristalachtige oppervlaktestructuur en strekt zich uit over het gehele dashboard tot in de deuren.
Het milieu
Omdat de i5-modellen gebruikmaken van synchroonmotoren zijn er geen zeldzame aardmetalen nodig. Dat scheelt weer voor ons dierbare milieu. Zo bestaat de kunststof in de vloerbedekking van de 5 Serie Sedan bijvoorbeeld tot 100 procent uit gerecycled polyamide, dat onder andere uit visnetten wordt gewonnen. Aluminium onderdelen zoals wieldragers, dwars- en langsdragers bevatten tot 50 procent gerecycled materiaal.
Voor wielen wordt tot 40 procent secundair aluminium gebruikt. Elektrificatie is dus zowel een enorm belangrijk (milieu) als kostenbesparend (minder materialen) punt voor BMW. De i5 is ook het eerste model dat standaard is uitgerust met een volledig vegan interieur. Dit kunnen we alleen maar toejuichen. De carbon footprint van elke auto gaat flink wat punten omlaag en die daling zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Koninklijk
Eenmaal als een koning gezeteld in de BMW i5 M60 xDrive Sedan kan het feest beginnen. De twee elektromotoren (één op de voor-, één op de achteras) leveren gezamenlijk 601 pk en een staggering 820 Nm koppel met M Launch Control en M Sport Boost. En dat voel je meteen als je ook maar een klein dotje gas geeft. Voor de snelheidsduivels: van 0 naar 100 km/h kost je 3,8 seconden en de (gelimiteerde) topsnelheid bedraagt 230 km/u. Is de i5 dan zo leeg? Absoluut niet. De actieradius ligt tussen de 457 en 516 km. Kun je dus zo mee naar Parijs.
Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar de i5 is ten opzichte van zijn voorganger 97 millimeter gegroeid. Uiteraard kun je er flink mee ‘gassen’, maar rijd je een beetje normaal met de i5, dan is dat eigenlijk ook zeer rustgevend. Je hoort amper geluid, alle comfort en accessoires heb je binnen handbereik en je zweeft als het ware over het asfalt. ‘Zo moet het voelen om een ruimteschip te besturen’, kwam in ons op. Via de strakke en handige display kun je alles volgen, binnen én buiten de auto. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het aanpassen/instellen. Zorgeloos en koninklijk rijden dus.
Meer informatie vind je hier