Dit is BMW’s nieuwe elektrische vlaggenschip (met opklapbare bios)

De grootste ooit, maar de mooiste? De meningen zijn verdeeld…

Met de volledig elektrische i3 en hybride i8, die BMW in 2013 en 2014 introduceerde, toonde het merk uit Beieren eerder interesse in elektrische aandrijflijnen dan de meeste van zijn concurrenten. Hoewel beide auto’s sindsdien zijn gestopt (de i3 na zo’n 250.000 exemplaren), heeft het automerk zijn ambities om een ​​volledig elektrische toekomst te bereiken, niet vertraagd.

Als bewijs daarvan heeft BMW zijn nieuwe vlaggenschip en luxe limousine onthuld in de vorm van de i7. Ofwel de allereerste volledig elektrische 7-serie. Het is direct het belangrijkste nieuwe model, want de ‘gewone’ Siebener is ook gepresenteerd. Deze is enkel beschikbaar als plug-in en als diesel. Dit maakt de nieuwe i7 een serieuze concurrent van de Mercedes-Benz EQS en in mindere mate de Porsche Taycan.

LED-Grille

Alle modellen in de nieuwe 7-serie, inclusief de i7, delen dezelfde designtaal, geaccentueerd door een enorme opnieuw ontworpen niergrille die nu wordt verlicht door een LED-omlijsting en geaccentueerd worden door dunne Crystal Glass-koplampen. En hoewel de buitenkant misschien verdeeldheid zaait vanwege die grille en versiersels, zal het interieur van de 7-serie zeker een publiekstrekker zijn. De i7 heeft trouwens geen enorme grille nodig – simpelweg omdat hij geen klassieke motor heeft. Maar aangezien hij z’n uiterlijk deelt met de 7-serie, kan hij ook niet zonder de enorme dubbele nier.

Het BMW-opschrift op de achterkant lijkt ook groter, maar daar is een reden voor: de intrekbare kop voor de achteruitrijcamera zou afgedekt moeten zijn. De i7 heeft daarnaast ‘onderscheidende designaccenten’ om zijn puur elektrische karakter te onderstrepen. Zo draagt het radiatorrooster het logo van het submerk BMW i, terwijl elementen van het voertuig, zoals de luchtinlaat vooraan en de achterzijde, zijn afgewerkt in BMW i Blue. Overigens is er bij dit model geen keuze tussen een korte en lange wielbasis: de one-size-fits-all 7 Serie is 130 millimeter langer, 48 millimeter breder en 51 millimeter hoger dan de oude 7 Serie met lange wielbasis.

Thuisbios

Luxe en technologie zijn tot het uiterste gedreven, met zoveel gadgets per vierkante meter. Vooraan is er een enorm gebogen display dat een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 14,9-inch centraal informatiedisplay combineert. Achterin is het ook niet slecht, met een 31-inch HD BMW Theatre-scherm dat is uitgerust met een Bowers & Wilkins surround sound-systeem en geïntegreerde touchscreen-afstandsbedieningen in de deurpanelen.

Het BMW Theatre Screen – zoals het bekend staat – heeft Amazon Fire TV geïntegreerd, waardoor passagiers toegang hebben tot een reeks verschillende apps, maar ook video’s kunnen streamen, games kunnen spelen, naar muziek kunnen luisteren en gedownloade inhoud kunnen bekijken. Allemaal vanuit het comfort van de achterbank, die zelfs kan worden verlengd om te slapen.

Specs

Dan nog even de broodnodige specs: De BMW i7 xDrive 60 heeft een totaal vermogen van 544 pk, waarbij hij wordt gevoed door een 101,7 kWh batterij, die een actieradius van zo’n 625 km oplevert. Hij sprint van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Over een paar maanden komt er ook nog een i7 M70 xDrive met ruim 660 pk.

Je hebt nog genoeg tijd om te wennen aan de nieuwe BMW i7, want hij komt pas in november uit. Het jaar erop komen de versies met (deels) een brandstof aandrijflijn. De prijs begint €141.809.