Café racers zijn ooit ontstaan in de 60’s bij de motor/rock enthousiastelingen in Engeland als subcultuur. De naam is natuurlijk gebaseerd op hetgeen waarvoor de motoren voornamelijk werden gebruik, namelijk het rijden van het ene café naar het andere. Wie een café racer had was cool en dus verspreidde het fenomeen zich al snel ook over andere landen in Europa zoals Frankrijk en Italië.
Een café racer is een lichte motorfiets, gemaakt uit bestaande onderdelen, waarbij de focus op rijgedrag en snelheid ligt in plaats van comfort. Zoals het woord racer al zegt, ligt de bestuurder voorover op de motor.
Made in Bangkok
Na een tijdje van het straatbeeld te zijn verdwenen, zijn ze nu alweer een tijd helemaal terug en is het de natte droom van iedere, een beetje hippe, motorrijder. Wat de Harley voor de Hells Angels is, is de café racer voor de hipster laat maar zeggen. Al kan een café racer ook een Harley zijn, maar dat terzijde.
Custom motoren uit het Thaise Bangkok. Dat klinkt niet heel voor de hand liggend, maar K-Speed uit Bangkok komt met iets tofs. De K-Speed Royal Enfield Continental GT Scrambler.
Ze hebben een Royal Enfield Continental GT als basis genomen en daar dus een scrambler van gemaakt voor elke ondergrond. De enduro- in combinatie met de cafe racer-looks werken perfect, zoals je hieronder ziet.
Enduro x Cafe Racer
Ze hebben de originele tank laten zitten, met een nieuw tuck-n-roll zadel, een enduro-stuur met BMX-achtige grepen en bar-end spiegels. Nieuw is ook de koplamp met grill, achterzijde met spatbord, minimalistisch remlicht, langere schokbrekers en een Libero Moto-uitlaat die de fiets een agressieve look geven.
De originele spaakwielen blijven, maar nu met wat offroad-rubber eromheen. Check hier meer van de Royal Enfield en K-Speed. Zoals je ziet doen ze wel meer en ook jaloersmakende moderne creaties.