Wie herinnert zich niet de ultrakorte eenknoops jasjes, strak om de torso gespannen van de heertjes van Nederland. Je zou bijna kunnen zeggen: Matthijs van Nieuwkerk is er groot mee geworden.
Maar tijdens de modeweken in Milaan en Parijs werden heel andere jasjes getoond. Ten eerste waren de jasjes veel langer dan die van de eerste twee decennia van deze eeuw. Tot ieders vreugde waren deze jasjes lang genoeg, achter vielen ze tot over de billen, zoals het hoort.
De jasjes op de catwalks in Italië en Frankrijk waren ook opvallend vaak double breasted – bij Dolce & Gabbana werden zelfs alle knopen van de jasjes benut (onthou: het onderste knoopje is altijd los, dat geldt voor twee- en drieknoops single breasted, maar ook bij vier- en zesknoops double breasted).
Ander opvallende terugkeer: de krijtstreep. Witte, zwarte, bruine en grijze jasjes schreden over de catwalks met heerlijke witte pinstripes. Hier zagen we echo’s van The Jazz Age, die wilde jaren die zo goed verbeeld wordt in het – vaak stijlvol verfilmde – The Great Gatsby van F. Scott Fitzgerald.