Charge Cars geeft ons de elektrische Mustang die we verdienen

We kennen allemaal de klassieke Mustang, van Bullitt of Gone in 60 Seconds. Nu keert het model uit de jaren 60 terug, als elektrisch monster.

We kennen allemaal de klassieke Mustang, van Steve McQueen in Bullitt of recenter met Nicolas Cage in Gone in 60 Seconds. Nu keert het model uit de jaren 60 terug – als elektrische auto met 544 pk. De luide roep om een ​​’echte’ E-Mustang is niet meer nodig.

Let wel, dit is geen officiële van Ford. Dit is weer zo’n restomod, waarvan er slechts 499 van worden gebouwd. Charge Cars E-Mustang krijgt een jaren 60-look, gecombineerd met de nieuwste technologie.

Mach 1

Vooral klassiekerliefhebbers wilden al langer de eerste volledig elektrische Mustang. De Ford Mustang Mach-E mag die naam toch niet echt volledig dragen. Ook al zien we de inspiratie. In aanloop naar de presentatie van de e-SUV in november 2019 waren er al discussies. Vooral over de naam. Oorspronkelijk wilde de Amerikaanse autofabrikant zijn eerste model met een elektromotor Mach 1 noemen, om de connectie met de eerste generatie van de gelijknamige Mustang uit de jaren 60 te benadrukken.

Toen was er een stevige tegenwind: bewonderaars van het origineel protesteerden luid en waren het erover eens dat een SUV niet naar de voorouders mocht verwijzen. Het was tenslotte een iconische sportwagen. Bijna 2,5 jaar later is er nu een acceptabel onofficieel alternatief. Het enige knelpunt, zoals wel vaker: de prijs. Daarover later meer.

Charge Cars

Als onderdeel van een beperkte collectie wordt de 60’s style Mustang omgebouwd naar elektrisch. Achter het project staat de Londense autofabrikant Charge Cars, die gespecialiseerd is in elektrische luxeauto’s. Ze nemen nu bestellingen aan voor 499 E-Mustangs. Dit zijn echter geen restauraties van originele modellen uit de begintijd van de klassieker. In plaats daarvan zeggen de experts van Charge Cars dat ze gloednieuwe carrosserieën gebruiken die officieel zijn gelicentieerd. Verder zou alles in deze E-Mustang nieuw zijn en aangepast aan de wereld van nu. Te beginnen met de motor.

De motor zou 400 kilowatt sterk zijn. Dit komt overeen met ongeveer 544 pk. Ze zouden de auto in 3,9 seconden van nul naar honderd moeten versnellen. Qua actieradius moet de sportwagen wat inleveren. Verder dan 322 kilometer komen we niet, maar dat biedt wel perspectief voor het gewicht dat dan ook niet torenhoog zal zijn.

De E-Mustang concurreert dan ook niet met de Mach-E van Ford, want wie interesse heeft in de gelimiteerde EV uit Engeland moet minimaal 350.000 pond betalen (het equivalent van zo’n 416.130 euro). Speciale uitrusting en accessoires kosten extra. Toch iets meer dan de Mustang Mach-E van rond de €50.000. Check hier meer over de Charge Cars E-Mustang.

Fotografie: Charge Cars