Concept at Sea – Mercedes’ blik op de toekomst

Op de Zoute Grand Prix bestuurde én bewonderde ModMod wat Mercedes te bieden heeft – onder meer een blik op de toekomst.

Knokke-Heist, het beste te omschrijven als het St. Tropez van België (of het Monaco van het noorden), beleefde eind 2023 één van de drukste weekenden van het jaar. Dit dankzij de jaarlijkse Zoute Grand Prix, een vierdaags high-end auto-, kunst- en lifestylefestival met onder meer een veiling van vintage en klassieke auto’s, een tentoonstelling van moderne exoten, een driedaagse klassieker-rally en een GT-tour.

Knokke telt iets meer dan dertigduizend inwoners, maar meer dan honderdduizend eigenaren van tweede woningen. Noem een koninklijke familie of miljardair en minstens een familielid vindt je hier terug. Mensen worden aangetrokken door het lange zandstrand, de luxe winkels en de met Michelin-sterren overladen restaurants.

Carspotting

Onze fonkelnieuwe Mercedes SL63 AMG parkeren we bij het luxe hotel La Réserve, waar tientallen car spotters met camera’s in de hand over de parkeerplaats zwerven. Het hart van het evenement ligt aan het strand en bestaat uit de Prado (in feite een zeer luxueuze autosalon) en een gigantische veilingtent van Bonhams.

Bonhams is voor de elfde achtereenvolgende keer de officiële veilingpartner van de Zoute Grand Prix. Niet zonder succes; dit jaar bedraagt de opbrengst van de klassieker en vintage-veiling ruim 27 miljoen euro.

Mercedes nam officieel deel aan de rally met een klassieke Mercedes-Benz 280 S E 3.5 coupé uit 1971, samen met talloze particuliere 300 SL Gullwings en SL Roadsters, en de moderne SL63 AMG 4MATIC+ die wij bestuurde. Maar hier zagen we ook Mercedes’ bijzondere samenwerking met Moncler: de Project Mondo G.

Dit is wat Mercedes in Knokke wil laten zien. Niet een veredelde autosalon met wat nieuwe modellen, maar het verleden, heden en de toekomst van de auto.

Puffer Jacket

De Project Mondo G is een samenwerking tussen Mercedes-Benz en modemerk Moncler, dit jaar gelanceerd tijdens de London Fashion Week. Een uniek kunstwerk dat de G-Klasse combineert met de designelementen die kenmerkend zijn voor Moncler.

De Mercedes G-Klasse werd in 1979 in eerste instantie ontworpen als een terreinwagen, met lijnen schijnbaar zo eenvoudig dat zelfs een kind ze moeiteloos kan tekenen. Sindsdien heeft de moderne G-Klasse de modder ingeruild voor de betere grootstedelijke wijken. De monsterlijke kwaliteiten zijn er niet minder om geworden.

De ontwerpers van de Project Mondo G hebben het ontwerp en de functionaliteit van de twee werelden proberen samen te voegen, met een duidelijk verlangen om te provoceren, om een reactie op de overdrijving van het object te genereren. Ingehouden hebben ze zich allerminst. De auto is 4,6 meter lang, 2,8 meter hoog en 3,4 meter breed (!), en bezit extravagante, bijna cartooneske wielen, bedekt met de uiterlijke kenmerken van de bekende Moncler puffer jacket, wat hem ondanks het totaalgewicht van 2,5 ton een zekere lichtheid geeft. Mercedes heeft het interieur verborgen achter ondoorzichtige ramen die doen denken aan astronautenhelmen.

Lees ook: Een G-Klasse als kunstwerk

High-Tech Elektro

In de Prado etaleerde Mercedes nog een bijzondere creatie: de Vision One-Eleven concept car, geïnspireerd op de experimentele C-111 prototypes uit de jaren zestig en zeventig. Op de Autosalon van Genève in 1970 maakte Mercedes-Benz furore met het debuut van zijn C111-II concept car.

Aangedreven door een 350 pk sterke quad-rotor wankelmotor, was het wigvormige exemplaar in staat een topsnelheid van driehonderd kilometer per uur te bereiken. Net als het oude concept heeft het nieuwe Vision One-Eleven-project een ge-moderniseerde interpretatie van een wig-profiel, zij het met een ronde daklijn en bol-vormige uitlopende spatborden. Deze uitlopende items maken ruimte vrij voor de op maat gemaakte set extra grote wielen, aangevuld met gevinde, spaakachtige elementen en LED-verlichting.

Verder heeft ‘ie ook verzonken vleugeldeuren die opengaan en een neo-retro-geïnspireerd interieur met een digitaal display, space-age kuipstoelen met op maat gemaakte vierpuntsgordels die zijn afgewerkt met zilveren diamantquilts gemaakt van gerecyclede materialen.

De achterkant van de auto wordt omringd door een rood LED-randlicht en is voorzien van een digitaal display dat als achterlicht dient. Direct daaronder bevindt zich een extra grote diffuser, naast op maat gemaakte zijschorten en een front splitter voor de benodigde aerodynamica. In plaats van de wankelmotor is er nu een high-tech elektromotor die put uit een vloeistofgekoelde cilindrische celbatterij, die profiteert van F1-technologie van het Mercedes-AMG team.

Hoewel Mercedes-Benz tot nu toe geen plannen heeft om de Vision One-Eleven in productie te nemen, biedt de concept car toch een blik op de toekomst – in de traditie van Mercedes’ krachtige en vernieuwende sportauto’s. Zolang de klassiekers die we op de boulevard zien paraderen, maar goed onderhouden blijven om zo nu en dan toch die ouderwetse fix van olie gemengd met benzine te krijgen.