12 tips om effectiever digitaal te werken 

Avi Richards laptop unsplash

1// Raar advies misschien, maar maak je e-mails niet langer dan drie zinnen, ongeacht onderwerp of geadresseerde. 

2// Kom je daar niet uit? Vier of vijf zinnen is ook goed. 

3// Advertenties, afbeeldingen en aparte lettertypes leiden af. Gebruik deze dus niet in je mail. Stel je e- mailprogramma zo in dat je ze van anderen ook niet ziet. 

laptop

4// Gebruik een filter dat alle cc- en forward-mailtjes direct in een aparte map opslaat. Check die map een keer per dag, nadat je alle belangrijke mails hebt afgehandeld. 

5// Gebruik instapaper (instapaper.com) of een vergelijkbare bladwijzerservice om artikelen en video’s te bewaren voor later.

Laptop nodig? Deze HP Probook 450 is behoorlijk effectief.

6// Zorg er ook voor dat je niet meer dan drie tabbladen tegelijkertijd hebt openstaan. 

7// Hou een grote social media-voorjaarsschoonmaak. Ontvolg energiezuigers op twitter en instagram, verberg zogenaamde ‘vrienden’ op Facebook

8// Onbewust spendeer je te veel tijd op YouTube. Er bestaat software (zoals ‘Freedom’) waarbij je limieten voor jezelf kunt instellen. Zelfdiscipline via een omweg.

De 17 irritantste kantoorwoorden? Die vind je hier.

9// Controleer je e-mail op twee of drie vaste tijdstippen op een dag. Je ontvangt namelijk elke paar minuten een mailbericht. De meesten zijn niet tijdgebonden, maar ze leiden je wel af. Zet waarschuwingen voor nieuwe berichten dus uit.

10// Er is zoiets als instant technologie en delayed technologie. Als je altijd direct reageert op mail, geef je de verzenders van die berichten de bevestiging dat het een efficiënte manier is om snel een reactie van je te krijgen. (En misschien is dat wel de reden dat je dag en nacht wordt overladen met mailberichten.) Onthou: je kúnt à la minute reageren op mail, maar het hóeft niet.

11// Zet je smartphone eens uit, op een willekeurige avond of weekend. Geloof ons, je overleeft het. 

12// Spoedgeval? Je bent altijd telefonisch bereikbaar.