Land Rover heeft behoorlijk wat vertrouwen in de kwaliteiten van zijn eerste volledig elektrische luxe SUV. De Range Rover wordt getest en de prototypes zijn niet eens meer gecamoufleerd tijdens de klassieke tests op en rond de poolcirkel.
Op deze eerste officiële beelden zijn de volledig zwarte prototypes te zien, die een mooi contrast vormen met het omringende sneeuwlandschap. Land Rover zegt dat ze na een jaar aan ontwikkeling in het wild zijn vrijgelaten. Met als resultaat ‘de stilste en meest verfijnde Range Rover ooit gemaakt’.
Naast de test in Zweden zijn er ook tests in het Midden-Oosten, waar extreem hoge temperaturen eventuele problemen met het voertuig aan het licht moeten brengen.
Maar afgezien van de tests, eerst het uiterlijk. Deze prototypemodellen lijken identiek aan de (hybride) modellen op benzine en diesel en dat is maar goed ook. De Range Rover is een stijlicoon dat direct herkenbaar is aan zijn rechtopstaande, statige vorm. Zelfs deze zwarte prototypes, zonder badges, zijn herkenbaar als Range Rovers. Natuurlijk bestaat de kans dat JLR de styling enigszins verandert, maar het is een soortgelijk verhaal als de aankomende G-Klasse met geëlektrificeerde opties. De kopers willen misschien elektrische aandrijving, maar verlangen ook naar het traditionele ontwerp.
De introductie van de eerste elektrische Range Rovers op de weg volgt op een jarenlang componenten- en virtueel ontwikkelingsproces. Waarna de praktijk volgt en de volledig elektrische aandrijflijn op de proef wordt gesteld bij extreme temperaturen van -40°C rond de poolcirkel tot +50°C in de verschroeiende woestijnen van het Midden-Oosten.
De eerste tests waren gericht op de capaciteiten van de batterij en de Electric Drive Unit (EDU) – in feite de kerncomponenten van het voertuig, waaronder de transmissie, de elektromotor en de vermogenselektronica – bij extreme temperaturen onder het vriespunt tot -40°C. Zowel de batterij als de EDU worden door JLR in eigen huis geassembleerd, een primeur voor het merk.
Tests op de bevroren meren van Zweden hebben daarbij het nieuwe, volledig elektrische aandrijfsysteem van Range Rover gedemonstreerd, waarmee Range Rover zijn toch al indrukwekkende prestaties nogmaals kan showen.
Als primeur voor deze elektrische Range Rover levert een nieuw tractiecontrolesysteem uitzonderlijke prestaties op ijzige oppervlakken of andere oppervlakken met weinig grip. In plaats van een traditionele tractiecontrole die uitsluitend op de ABS-eenheid is gebaseerd, verdeelt Range Rover Electric het beheer van de wielslip rechtstreeks naar elke individuele elektrische aandrijving, waardoor de koppelreactietijd op elk wiel wordt teruggebracht van ongeveer 100 milliseconden tot slechts 1 milliseconde.
Hierdoor verminderen ze ook de noodzaak voor ABS-ingrepen. Dit systeem werkt daarbij samen met de stabiliteitscontrole en de chassissystemen om een nog verfijnder rijgedrag te geven. In de loop van volgend jaar kunnen de eerste bestellingen worden geplaatst.