‘Crowd-design’ je eigen Van Bommel

Floris van Bommel begint een experiment. En daar haalt hij ook nog een huisgenoot bij.

Het Nederlandse schoenenmerk Floris van Bommel ken je uiteraard van de klassieke Van Bommel-schoenen, de deels handgemaakte schoenen die al sinds 1734 (!) garant staan voor kwaliteit en comfort.

Die klassieke modellen zijn nog altijd de moeite waard (bijvoorbeeld deze dubbele monk strap van zalig kalfsleer), maar de merknaam die tegenwoordig wordt gevoerd is Floris van Bommel.

Floris van Bommel, de middelste van drie broers die samen de negende generatie Van Bommel vormen, is de creatieve chef van de nog altijd onder de naam Schoenfabriek Wed. J.P Van Bommel B.V. in Moergestel gevestigde firma. (Neem hier een kijkje in de fabriek.)

Floris heeft nu een experiment bedacht waarbij klanten collectief kunnen bepalen hoe een nieuwe sneaker eruit komt te zien. Dat wordt dus geen gepersonaliseerde schoen, maar een schoen die via crowd-design wordt ontworpen en daadwerkelijk in productie wordt genomen.

Elke dag vraagt Floris via het Instagram- en Facebook-kanaal van Van Bommel input over een deel van de schoen. Vandaag kun je kiezen uit drie soorten zolen (de Noppi, de Kupster of de Grommer) in drie verschillende kleuren (donker, crème, wit).

Op Facebook kan er gestemd worden in de comments; bij Instagram kun je de poll in de stories invullen. Morgen komt – gokken wij – de leest aan bod. Vrijdag zal dan de schoen worden gemaakt in de fabriek in Moergestel.

Parallel aan dit traject vindt er overigens wel een contra-expertise plaats. Alle opties worden ook voorgelegd aan Flapper, de hond van Floris. Mocht de trouwe viervoeter keuzes maken die leiden tot een mooiere schoen, dan behoudt Floris van Bommel zich het recht voor om de door Flapper ‘ontworpen’ schoen in productie te nemen.