Paniek! De Guinness is op

Ga je met de feestdagen naar Londen? Dan kun je misschien geen Guinness meer bestellen in de pub.

guinness

Het moederbedrijf van Guinness, Diageo, heeft de hoeveelheid bier die Britse groothandels en distributeurs wekelijks mogen kopen aan banden gelegd. Als je nu trek hebt in een Guinness, moet je er dus snel bij zijn.

De situatie kwam vorige week aan het licht toen Britse pubs moeite hadden om voldoende vaten van het Ierse bier te verkrijgen. Diageo verklaarde dat de vraag naar Guinness de afgelopen maand uitzonderlijk hoog was en dat zij de levering hebben gemaximaliseerd. 

De populariteit van Guinness is het afgelopen jaar sterk toegenomen, zowel in Engeland als in – opvallend genoeg – de Verenigde Staten. Ooit was Guinness een bier voor oude mannen, maar dankzij slimme marketing heeft Guinness inmiddels een ongekende aantrekkingskracht op Gen Z’ers en millennials.

De slimme marketing bestaat uit een virale drink-challenge genaamd split the G en het promoten van het Guinness door beroemdheden. Op die populariteit heeft het Ierse biermerk blijkbaar niet gerekend, want veel pubs merken dat ze niet genoeg vaten kunnen krijgen. Sommige eigenaren vergelijken het met de wc-roltekorten tijdens de coronapandemie. Paniekaankopen verergeren ook nog eens de situatie.

Dit bier smaakt naar eh, tompouce.

Guinness is momenteel het populairste bier in Engeland gerekend naar verkoopvolume. Dit jaar heeft het een stijging van 21 procent in de verkoop van vaten gerealiseerd. Toch worstelen veel pubs, vooral Ierse kroegen, met het tekort. Voor hen is Guinness essentieel voor hun identiteit en aantrekkingskracht.

Hoewel sommige pubs overstappen op alternatieven zoals Murphy’s of lokale stouts, blijft Guinness voor velen onvervangbaar. Sommige pubmanagers zijn kritisch op Diageo’s planning, aangezien de stijgende populariteit van Guinness al langer duidelijk was, en de verkoop in december doorgaans piekt.