De documentaireserie op Netflix over prins Harry en Meghan Markle is wereldwijd een groot succes. De streamingdienst meldt dat er door meer dan 28 miljoen huishoudens is gekeken naar in ieder geval een deel van de serie.
Netflix zal zich gelukkig prijzen, want de investering was niet mals. De twee royals ontvingen naar verluidt 150 miljoen dollar voor hun bijdrage.
Vanwege de verwachte openhartigheid van Harry en Meghan werd er reikhalzend uitgekeken naar de serie die simpelweg Harry & Meghan is getiteld.
Er ontstond dan ook al bij het zien van de trailer grote opwinding. Al was dat niet helemaal de opwinding die voorzien was.
De Engelse opiniemaker Piers Morgan, zelf ook nogal een controversiële vogel, legde in zijn TalkTV-programma Piers Morgan Uncensored de vinger op de zere plek.
De trailer zit vol falsificaties. Dat is opvallend omdat Harry en Meghan zich om de haverklap beklagen over onjuiste berichtgeving in de media.
In de trailer zit een beeld van paparazzi die zich als roofdieren werpen op Harry en Meghan, om aan te geven in wat voor een zieke wereld de hertog en hertogin van Sussex moeten zien te overleven (met in het achterhoofd natuurlijk de dood van de door paparazzi opgejaagde prinses Diana, de moeder van Harry).
De beelden van de paparazzi uit de trailer dateren echter van 2011. Dat is vijf jaar voordat Harry en Meghan elkaar überhaupt ontmoet hebben. En het zijn ook geen bloeddorstige paparazzi; ze staan keurig een rode loper-event te fotograferen, om preciezer te zijn: de première van Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2.
Het is lastig om te sympathiseren met een koppel dat zich continu beklaagt over gebrek aan privacy, maar ondertussen constant zelf de camera opzoekt.
Die enorme inkomensstroom richting de twee helpt ook niet echt mee om Harry en Meghan als zielig slachtoffers te zien. Of zoals Piers Morgan het zegt: “Who do you think you are? Other than a latte-munching imbecile, living in luxury in California while the rest of the world is in a cost-of-living crisis, moaning and whining about an institution which gave you the titles on which you now trade millions of dollars?” (Dit laten we onvertaald; in het Engels klinkt het nog net iets venijniger.)
De trailer voor de Netflix-serie kent meerdere discrepanties. Zo wordt er een foto getoond van Harry die een hand uitsteekt in de richting van een paparazzo. Die foto blijkt een close up te zijn. Op de originele foto zien we weliswaar Harry, maar aan zijn zijde zien we niet Meghan Markle maar Chelsy Davy, Harry’s voormalige vriendin.
De jagende paparazzi die we op weer een ander beeld voorbij zien komen, blijken in het echt niet achter Harry en Megan aan te zitten, maar achter de Britse reality-ster Katie Price.
Op TalkTV schiet Piers Morgan nog meer gaten in het verhaal van de hertog en hertogin van Sussex. Oordeel zelf of je vervolgens de documentaireserie op Netflix wil zien.