Jaguar zit middenin het afbouwen van de productie van zijn auto’s op benzine, maar dat heeft ze niet weten te weerhouden om nog twee laatste E-Types te bouwen. De twee roadsters hebben unieke details en rolden 50 jaar na de productiestop alsnog van de band.
De E-Type is één van die weinige ontwerpen, elegant en tijdloos, die nog steeds in de smaakt valt bij autoliefhebbers. Ondanks dat er al meer dan 60 jaar is verstreken sinds zijn debuut.
De twee E-Type Commemoratives, zoals de nieuwe auto’s worden genoemd, werden besteld door een anonieme verzamelaar die werd omschreven als een ‘loyale, veeleisende klant in Zuidoost-Azië’. De voertuigen werden met de hand gebouwd door het Jaguar Classics-team en zijn geen restauratieklussen. In plaats daarvan zijn het nieuwe Works Bespoke-builds, gebaseerd op een van de laatste Series III E-Types, de 1-of-50 Commemorative Edition, uit 1974.
Drophead Coupé
Maar de Commemorative bevat ook verschillende knipogen naar eerdere versies van de sportwagen (de productie van de sportwagen begon in 1961).
Jaguar zegt niet hoeveel de twee E-Type Commemoratives kosten, maar we durven te zeggen dat hun eigenaar er behoorlijk wat voor heeft betaald. Zeker als je kijkt naar de eerste nieuwe E-Types die sinds 1974 zijn gebouwd. De E-Type Reborn uit 2017 was ‘slechts’ een restauratie en kostte nog steeds £295.000.
Om dit paar drophead coupés tot leven te brengen, schakelde Jaguar Classic de oudste juwelier van Engeland in, Deakin & Francis (sinds 1786), en gaf het bedrijf uit Birmingham de opdracht om zijn expertise te gebruiken om met de hand een serie elementen van goud, parelmoer en sterling zilver voor de voertuigen te vervaardigen. Zo is de neus van de ‘Jag’ voorzien van een badge afgewerkt in zilver met guilloche parelmoer en een 18-karaats gouden Jaguar-logo. Een vergelijkbare badge is te vinden in het midden van het stuurwiel en bovenop de versnellingspook.
Signet Green of Opal Black?
De E-Type Commemoratives zijn beide drophead coupés, ofwel een cabriolet in ‘straattaal’. De ene is afgewerkt in Signet Green, de andere in Opal Black, beide kleuren waren standaardopties in 1974. De interieurs zijn voorzien van Bridge of Weir-stoelen in bruin leer, met een volledig unieke geweven afwerking en bijpassende zwarte en bruine leren bekleding. De cabines zijn ook voorzien van een geanodiseerde aluminium middenconsole die is gegraveerd met een vroege Series I E-type blauwdruk.
Onder de motorkap van de E-Type Commemorative vind je een 3,8-liter zes-in-lijn. De motor is wat moderner, met elektronische brandstofinjectie. Wel is ‘ie handgeschakeld en is de brandstofinjectie is niet het enige moderne gemak van de nieuwe E-Types. De auto wordt ook geleverd met een Bluetooth-radio en een verwarmde voorruit.