De Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami, zoals de volledige naam luidt, is een whisky waarin de nodige kunde, jarenlange expertise en knowhow samenkomen. Master Blender Emma Walker (what’s in a name?) werkte namelijk nauw samen met de bekende Japanse chef Kei Kobayashi (drie Michelinsterren!) om tot een whisky te komen die de essentie van umami benadert.
Umami, ook wel bekend als de vijfde smaak, kun je niet zomaar creëren of ergens in stoppen. Je kunt het wel proberen na te bootsen of te benaderen door bepaalde ingrediënten te gebruiken en te combineren. En dat is precies wat Emma en Kei hebben getracht. En smaken, texturen en vooral ruiken en proeven: dat kun je aan deze twee experts wel overlaten.
Deze Blue Label is, los van dat het een limited edition is, sowieso extra bijzonder. De drank bevat namelijk zowel hartige als zoete smaken. Zo kun je bloedsinaasappel en rode bessen proeven, maar ook houtachtige specerijen, misschien wat gerookt vlees en zout en peper. Maar zoals altijd bij whisky: jij proeft wat jij proeft. De ene denkt toffee te proeven, een ander ananas. Geen antwoord is fout.
Eén op de 25.000
Maar wat maakt deze Blue Label, behalve de bijzondere combinatie van smaken en het geweldige design van de fles, nou zo bijzonder? Daarvoor moeten we vooral naar de vaten kijken. Dit zijn immers de grootste ‘smaakmakers’, die voor het grootste deel de smaak van een whisky bepalen. De Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami maken is namelijk best een opmerkelijke prestatie. Het whiskyhuis heeft uiteraard een nogal uitgebreide collectie van meer dan tien miljoen rijpende vaten. Echter: slechts één vat op elke 25.000 is goed genoeg om de strenge selectie te doorstaan om Blue Label Elusive Umami te maken. Je kunt dus wel begrijpen dat deze scotch niet zomaar even 1-2-3 tot stand kwam. Er is jarenlang keihard gewerkt om deze goddelijke drank te realiseren.
Nu waren wij van ModMod de gelukkigen om als één van de eersten in ons land deze creatie te mogen proeven. Whisky wordt vaak gezien als een ‘lastige’ drank omdat deze, eerlijk is eerlijk, nogal een acquired taste is. Echter, zoals met zo veel dranken of bepaalde smaken, moet je deze leren proeven.
Toegankelijk
Alhoewel de Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami een zeer exclusieve whisky is, is deze grappig genoeg heel toegankelijk. Zelfs voor de onervaren whiskydrinker of beginneling. Dat komt, denken wij, door de fluweelzachte smaken die je als eerste proeft. Pas later, of bij een tweede en derde slokje, proef je weer andere, meer hartige en rokerige smaken. Al met al is dit een whisky om in te lijsten. Maar beter drink je hem gewoon op.
De Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami is vanaf 16 oktober wereldwijd beschikbaar via malts.com en bij geselecteerde whisky specialisten, voor een adviesprijs van €345.
Meer informatie? Klik dan hier.