Dit is het nieuwe Lancia

Gebaseerd op de legendarische Lancia Stratos is dit de nieuwe designtaal die we vanaf 2024 kunnen verwachten.

Maakt Lancia een comeback? Als de lijnen van dit nieuwe concept een indicatie zijn, lijkt het erop dat het Italiaanse merk weer terugkomt. En hoe. Zie hier de Pu+Ra HPE. ‘Pu’ voor Pure, ‘Ra’ voor Radical en HPE voor High Performance Electric. Eén-op-één zien we ‘m niet terug op de snelweg, maar het doel is om de weg voorwaarts aan te geven voor de volgende generatie Lancia’s.

De Lancia Stratos HF, ook wel bekend als de Type 289, is zonder twijfel één van de meest legendarische Italiaanse auto’s aller tijden. Ontworpen door Marcello Gandini voor Bertone en speciaal ontworpen voor rallywedstrijden. Hoewel het decennia geleden is dat de Stratos in productie was, viert het iconische (niks overdreven aan) model nu de 50e verjaardag sinds zijn debuut.

Lancia V2

Ter gelegenheid van dat jubileum en het ‘nieuwe’ Lancia, heeft het Italiaanse bedrijf een moderne versie van de Stratos afgeleverd die naar verluidt de eigenschappen, esthetiek en kenmerken belichamen van de volgende tien jaar aan productiemodellen.

De Lancia Pu+Ra HPE wordt door het bedrijf beschreven als een ‘intentieverklaring’. De auto haalt namelijk ook inspiratie uit andere bestaande modellen van Lancia, zoals de Aurelia en Beta HPE. Ronde koplampen en achterlichten, een vloeiende aerodynamische carrosserie, een korte wielbasis en uitlopende spatborden zijn allemaal overgenomen van het origineel.

Binnen 10 minuten op 80%

Hoewel er geen details zijn vrijgegeven over vermogen, topsnelheid of acceleratietijden, weten we wel dat ‘High Performance’ in de moderne context een verwachte actieradius van 700 kilometer betekent. Net zoals een oplaadtijd van 10 minuten van 10 procent naar 80 procent; en energieverbruikscijfers van minder dan 10 kWh per 100 km.

Het futuristische interieur bestaat uit een mix van wol, hout en een marmerachtig composiet. Meer een huiselijk interieur in plaats van de reguliere binnenkant van een auto. Lancia werkte zelfs samen met het Italiaanse meubelhuis Cassina.

Venetiaans

Met als resultaat dat het interieur van de concept car bestaat uit ultra-pluche stoelen, een ronde ’theetafel’, horizontale raamlijnen die doen denken aan z’n Venetiaanse evenknie, gerecycled vensterglas en vloerbedekking gemaakt van natuurlijke vezels . Het stuurwiel van de Pu+Ra HPE combineert elementen van racesturen met een platte onderkant en beschikt ook over een groot geïntegreerd digitaal kleurendisplay dat wordt aangevuld met een Head Up-display in de voorruit.

Tot nu toe heeft Lancia nog niks gezegd over een productieversie van de Pu+Ra HPE, al zullen elementen terugkomen in toekomstige auto’s, waar van de eerste – de nieuwe Ypsilon – in 2024 verschijnt.