In een ver verleden koos ik eens een nieuwe auto op basis van een foto die ik in de folder had zien staan. Een foto van de bewuste auto gaf de doorslag. Op die foto was niet eens de gehele auto te zien, het was de grille die de doorslag gaf.
Deze auto had een neus als die van een haai, met dat verschil dat een haai geen logo van een leeuw op zijn neus heeft gestanst. De auto waar ik voor viel was namelijk een Peugeot, het Franse merk dat al sinds jaar en dag een leeuw als beeldmerk voert.
Destijds voerde Peugeot nog een staande leeuw in het logo, zo een die wij kennen van het voetbalshirt van het Nederlands Elftal. Inmiddels heeft de Franse automaker een brullende leeuwenkop geïntroduceerd in een glimmend zwart schild, als stempel op een nieuw ontwerp-beleid. De verantwoordelijke man voor dat nieuwe beleid is Matthias Hossan, sinds een paar jaar hoofdontwerper van Peugeot, en hij heeft met de kakelverse Peugeot e3008 een volledig elektrische paradepaardje afgeleverd.
Plannen voor een road trip? Dit zijn de 5 beste wegen ervoor.
Matthias Hossann heeft zijn handtekening inmiddels achtergelaten op meerdere modellen die reeds op de Nederlandse wegen rijden. Wat te denken van de Peugeot 408, waarvan we de subtiele stijlkenmerken terugzien in de nieuwe e3008.
Ik som ze even op: de ‘kattenoren’ op de achterzijde van het dak om de luchtstroom optimaal te leiden; de verdiept liggende motorkap; de zwarte decoratieve luchtinlaten; de wieldoppen die, wanneer ze draaien, lijken op roterende klauwen; de lijnen die zowel hoekig als sierlijk zijn; het wapenschild met het logo dat voorop een beetje uitstulpt, alsof de leeuw daadwerkelijk naar je toe komt. En dan is het silhouet van de e3008 nóg strakker gemaakt door de raamlijsten onzichtbaar te maken door ze te laten verzinken in het plaatwerk.
De gloednieuwe e3008 is een zogeheten SUV-fastback. Fastback is een term die wordt gebruikt voor auto’s waarvan het dak in een ononderbroken lijn afloopt van de voorruit naar de achterrand. Om een idee te krijgen: een Porsche 911-Coupé is een voorbeeld van een fastback. Een Aston Martin DB11 Coupé geeft trouwens een nog beter idee. Om maar aan te geven dat Peugeot sportieve ambities heeft met de nieuwe e3008, daar waar de ‘oude’ 3008 toch vooral als gezinsauto werd gezien.
Heeft het ontwerpen van een auto ook niet iets weg van boetseren? Langs de Zuid-Franse kust rijdend in de nieuwe e3008, vroeg ik me af hoe ontwerper Matthias Hossan te werk gaat. Schuilt er in een auto-ontwerper niet ook een beeldhouwer? Misschien zelfs een architect? Als je het lijnenspel van de Peugeot e3008 bekijkt, meen ik daar toch iets van een bouwtechnische gedachte in te zien.
Op het hoogste punt tikt de e3008 de 1.64 meter aan, wat twee centimeter hoger is dan zijn voorganger. Door ook nog die schuin aflopende daklijn oogt dit nieuwe model als een coupé. Het katachtige uiterlijk wordt nog versterkt door de breedte; met een breedte van 1.90 meter is de nieuwe 3008 beduidend breder dan zijn voorganger.
Peugeot heeft ‘allure’ aangegrepen om zichzelf te vermarkten. Allure heeft met uitstraling te maken, maar vooral met verleiding. Zit de verleiding van de e3008 in de met stof aangezette i-cockpit? Wat een genot om zo in je zetel te glijden. Vanuit je stoel met het Duitse AGR-label (Aktion Gesunder Rücken), kijk je naar een panoramisch display, een zwevend scherm (21 inch) waar alle informatie zich verzamelt – links alle informatie voor de bestuurder, rechts zaken als entertainment, klimaat, navigatie en andere apps die je al dan niet functioneel tot dienst zijn.
Dit zijn 5 tips om goedkoper te rijden. Handig!
Er is nog een tweede scherm, kleiner en centraal aangebracht in het dashboard. Hier vind je de zogenaamde ‘i-toggles’, een digitale rij knoppen die je zelf kunt herschikken tot je favoriete menu. Ook handig: het navigatiesysteem kan de route voor je uitstippelen inclusief laadstops. Ga je naar, pak ‘m beet, Milaan, dan loodst het navigatiesysteem je langs de noodzakelijke laadstops, daarbij rekening houdend met de verkeersdrukte. En hier stippen we de absolute trekker aan van de nieuwe Peugeot e3008.
Bij de aankoop van een elektrische auto schijnen actieradius en prijs de twee belangrijkste criteria te zijn. Dat zit wel snor bij Peugeot, met een actieradius die je zelfs premium snor zou kunnen noemen. De accu van de e3008 brengt je maar liefst 527 kilometer ver.
Er komt ook een versie die je zevenhonderd kilometer laat rijden op een volle accu. Het zijn allemaal argumenten om te vallen voor de Peugeot e3008, al ging ik dus al overstag bij het zien van de grille.
Peugeot e3008 CV
- Model: e3008 GT
- Brandstof: elektrisch
- Accu capaciteit: 77 kWh
- Actieradius: 525 kilometer
- Lengte: 4,54 meter
- Breedte: 1.89 meter
- Hoogte: 1.64 meter
- Topsnelheid: 170 km/h
- Aandrijving: voorwiel
- Nieuwprijs: € 51.520
Op zoek naar meer informatie over de nieuwe Peugeot e3008? Dat vind je hier.