De van oorsprong Nederlandse modeketen Peek & Cloppenburg wilde graag de doelgroep van jongeren geboren tussen 1997 en 2012 beter leren kennen. Deze Generation Z, zo redeneert Peek & Cloppenburg, staat aan het begin van een werkend bestaan, en is daarmee een potentiële klant.
Peek & Cloppenburg vroeg onderzoeksbureau Urbanity Impact om op basis van een index van 22 factoren steden over de hele wereld te beoordelen op hun aantrekkingskracht voor de Generation Z-leden.
Duik zelf ook in het onderzoek. Hier vind je de gebruikte methodologie.
In de Top 5 van aantrekkelijke steden voor Gen Z vinden we vier Europese steden. De ene stad buiten Europa is wel meteen een heel eind weg, het Australische Brisbane.
Onze eigen hoofdstad komt er niet al te best vanaf. Amsterdam komt niet verder dan een magere 62e plaats.
Urbanity Impact heeft het onderzoek opgesplitst in deelgebieden. Zo scoort Göteborg het beste op het gebied van klimaatmaatregelen (een belangrijk onderwerp voor Gen Z’s), biedt San Francisco de beste kansen voor ondernemers (meeste startups en zo), is Monterey het betaalbaarst en heeft Londen de beste AI-industrie.
Het hoogste aantal Generation Z-influencers (in absolute zin) bevindt zich in Los Angeles, op de voet gevolgd door São Paulo. De derde stad is de eerste Europese stad. En dat is Londen noch Parijs noch Milaan. De nummer 1-stad voor jonge influencers is Istanbul.
In de Turkse hoofdstad bevinden zich de meeste influencers. Het helpt Istanbul niet echt verder op de algemene lijst; daar komt de stad niet verder dan plek 79, wat overigens nog altijd een plekje voor Lissabon is.
Top 10 Beste steden voor Generation Z
1/ Berlijn
2/ Bern
3/ Stockholm
4/ Brisbane
5/ Edinburgh
6/ Tokio
7/ Montreal
8/ Keulen
9/ Frankfurt
10/ Austin