De Mercedes SL werd in 1952 geïntroduceerd als puur een auto voor autoraces, maar werd een paar jaar later al snel omgezet naar een straatwaardige versie. Dat kwam vooral door de Amerikaanse markt die na de Tweede Wereldoorlog nogal gecharmeerd raakte door het idee van de sportieve luxecoupé.
Sindsdien heeft de SL in wezen altijd bestaan en deze week kwamen we erachter dat deze SL 63 van de zevende generatie ook een nieuw E Performance-model zal aanbieden, de krachtigste SL ooit gemaakt.
Elektroboost tot 816 pk
Net als de standaard SL 63 wordt de nieuwe SL 63 S E Performance aangedreven door de AMG 4.0 liter V8 bi-turbomotor. Hij krijgt echter een boost in vermogen dankzij een 204 pk sterke AMG Electric Drive Unit op de achteras. De combinatie beschikt nu over een indrukwekkend vermogen van 816 pk en een gecombineerd koppel van 1.080 tot 1.420 Nm.
De tijd van 0 naar 100 km/u wordt hiermee teruggebracht naar een zeer capabele 2,9 seconden (was 3,6 seconden), terwijl de topsnelheid op 317 km/u ligt. Dat is maar 2 kilometer per uur hoger dan de ‘gewone’ SL 63, maar heb je echt veel meer nodig? Eigenlijk niet, zelfs niet als je even over de grens richting Oberhausen tuft.
Leuk feitje: als er bij het accelereren een wielslip optreedt, wordt het vermogen van de achterwielen iets naar de voorwielen overgebracht om de tractie van die 816 pk te behouden.
MANUFAKTUR
In tegenstelling tot andere hybrides, die alleen boven of onder bepaalde snelheden elektrisch vermogen kunnen aanboren, kun je bij de SL 63 E Performance een beroep doen op de elektromotor wanneer je maar wilt. Bij de AMG SL 63 S E Performance is dat 13 kilometer, prima voor dat laatste stukje in de stad. Andere rijeigenschappen zijn onder meer actieve rolstabilisatie, volledig variabele vierwielaandrijving, achterasbesturing en een krachtig keramisch remsysteem.
Verder is ‘ie zoals het hoort uitgerust met AMG Performance-stoelen en exclusieve AMG Performance-details. Je kunt ook gebruikmaken van het MANUFAKTUR-programma van Mercedes. Dit geeft volledig maatwerk aan de binnen- en buitenkant, waardoor je onder meer de lakkleur, de bekleding, de wielmaat en daarvan het ontwerp en de afwerking, naar wens kunt samenstellen.
Er is nog geen prijs opgegeven voor de hybride AMG SL 63 S E Performance, maar met de toevoeging van de elektromotor zou het hier in Nederland de meest financieel aantrekkelijke SL kunnen worden.