Deze merken verdwenen in 2023 uit ons dagelijkse leven

Zes schijnbaar solide merken, die minder verankerd bleken dan verwacht, moesten de afgelopen 12 maanden het veld ruimen.

In 2022 bleven verrassend veel merken overeind, vaak dankzij coronasubsidies. In 2023 lagen de kaarten behoorlijk anders. Tensmedia zocht uit welke handelsnamen Verdwenen Merken werden. Onderstaand lijstje is een selectie uit een lijst die is samengesteld door Robbert van Loon en Richard Otto, auteurs van het boek Verdwenen Merken. Beide mannen hielden traditiegetrouw het speelveld weer een jaar lang in de gaten en noteerden de meest spraakmakende verdwijningen van 2023. 

De Uitmarkt

De Uitmarkt begon in 1977 in Amsterdam als een podium voor kunst en cultuur. Door de jaren heen groeide de Uitmarkt uit tot één van de meest populaire culturele festivals van het land. Het festival vierde de cultuur met gratis concerten, theatervoorstellingen en literaire evenementen. In de hoogtijdagen trok De Uitmarkt honderdduizenden bezoekers. Waar het festival altijd bedoeld was om de diversiteit van cultuur te vieren, werd het meer en meer bestempeld als een ‘grachtengordelfeestje’. Een nieuwe formule, na de teleurstellende en flink uitgeklede 2022 editie, moet een nieuwe brug slaan naar ‘de wijken’ en een breder, inclusiever publiek. We zijn benieuwd.

Big Bazar

De strategie bij oprichting in 2007: een breed en wisselend assortiment van alledaagse producten aanbieden tegen de laagste prijzen. Net onder Blokker en HEMA. Big Bazar sloeg aan en groeide al binnen een paar jaar uit tot een gevestigde naam met meer dan 150 winkels in Nederland en België. De laatste jaren kwam de klad erin. Mede door de opmars van Action.

Floriade

De Floriade was een internationaal zeer tot de verbeelding sprekend evenement, dat elke tien jaar in Nederland werd gehouden en bezoekers trok uit de hele wereld. Zij kwamen voor de innovatieve groene concepten, adembenemende tuinontwerpen, en de laatste trends in tuinbouw en landschapsarchitectuur. De laatste editie van de Floriade vond plaats in Almere en bood een kijkje in de toekomst van steden. Bezoekers bleven echter massaal weg door de torenhoge entreeprijzen. Ook in het gemeentehuis werd een hoge prijs betaald, want het voltallige college van Almere viel door de strop van tientallen miljoenen euro’s.

Score

Retailmerk Score werd in 1981 opgericht. Het merk stond landelijk bekend om de verkoop van casual kleding- en denim producten van grote spelers als G-Star RAW, Replay en Chasin’. De tientallen winkels leken ook goed uit de coronacrisis te zijn gekomen, maar dat bleek niet zo te zijn. Er kwam een miljoenschuld aan het licht. Van een doorstart kwam het niet.

BCC

Dit jaar ging de stekker uit één van de weinige Nederlandse elektronicaketens. De merknaam BCC bestond sinds 1969 toen het als bescheiden winkel al snel uitgroeide uit tot een keten met meerdere vestigingen door het hele land. De groei van BCC was te danken aan het brede assortiment, concurrerende prijzen en een sterke focus op klantenservice – en dat laatste maakten ze zeker waar.  Online shopping en de toenemende concurrentie van internationale retail- en techreuzen lieten BCC wankelen. In 2023 gaven (te) hoge huurprijzen en dure productieprocessen de genadeklap.

Parkmobile

Parkmobile werd in 2000 opgericht in Nederland en gold lange tijd als de eerste, en enige, digitale oplossing voor parkeren. Uniek voor die tijd; je kon door te bellen met je mobiel een parkeersessie starten en beëindigen! In 2010 werd het bellen vervangen voor de bekende app en dat was de start voor nog veel verdere groei. Zo had het merk dit jaar nog drie miljoen Nederlandse gebruikers. Zij zullen zich echter allemaal moeten gaan aanmelden bij EasyPark, het nieuwe moederbedrijf van Parkmobile.